Print Friendly, PDF & Email
دادگاهی در اتحادیه اروپایی حکم تحریم سنگینی علیه شرکت ملی نفتکش کشورمان وضع کرده که تا ۳۰ سال غیر‌قابل لغو است و حتی شامل سهامداران این شرکت از جمله شستا و صندوق بازنشستگی نفت نیز می‌شود.
 شرکت ملی نفتکش از طرف دادگاهی در اتحادیه اروپا وارد تحریم بسیار سنگینی شده است. بر اساس این حکم که در یک لایحه ۲۷ صفحه‌ای به شرکت ملی نفتکش ابلاغ شده است، هیچ دادگاهی در اتحادیه اروپا حق فسخ این حکم را تا ۳۰ سال آینده ندارد و از این پس‌، بیمه‌های اروپایی نیز حق بیمه کردن نفتکش‌های ایرانی را ندارند.

مهم‌ترین و عجیب‌ترین بخش حکم این دادگاه اروپایی، تحریم سهامداران شرکت ملی نفتکش یعنی شستا، صندوق بازنشستگی نفت و صندوق بازنشستگی کشوری است.

بر اساس این گزارش، پیش‌تر دادگاهی در اروپا حکم به لغو تحریم‌های شرکت ملی نفتکش داده بود که حکم اخیر دادگاه اروپایی، نقض حکم قبلی در دادگاه‌های اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.
به گزارش فارس، یکی از مهم‌ترین تحریم‌های وضع شده از سال‌های گذشته بر علیه ایران، تحریم نفتکش‌های ایرانی و به خصوص بیمه این نفتکش‌ها بود که برای تردد این نفتکش‌ها و پهلو گرفتن آنها در بنادر جهان مشکلات زیادی ایجاد می‌کرد.
تحریم شرکت ملی نفتکش همواره در رسانه‌ها به عنوان بخشی از تحریم فروش نفت ایران تلقی شده است.
شرکت ملی نفتکش در ۱۵ اکتبر سال ۲۰۱۲ مطابق با ۲۴ مهرماه سال ۱۳۹۱ مورد تحریم اتحادیه اروپا قرار گرفت.
بر این اساس با اقداماتی که از طریق وکلای شرکت ملی نفتکش انجام شد، در تاریخ ۳ جولای سال ۲۰۱۴ دادگاه لوکزامبورگ حکم لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران را صادر کرد. حکم اخیر نقض حکم دادگاه لوکزامبورگ محسوب می‌شود.
علی‌اکبر صفایی مدیرعامل شرکت ملی نفتکش در مهرماه ۹۳ پس از اعلام قطعی شدن رفع تحریم شرکت ملی نفتکش در اتحادیه اروپا گفت: «‌ما دو نوع تحریم داریم که نوع اول تحریم‌های عمومی است و هم اکنون این تحریم‌ها پابرجاست، بنابر این در شرایط فعلی نمی‌توانیم از بیمه‌های بین‌المللی استفاده کنیم، اما آنچه دادگاه لوکزامبورک اعلام کرده لغو تحریم خاص از شرکت ملی نفتکش ایران است که بر این اساس مانند گذشته می‌توانیم از خدمات بیمه‌های داخلی استفاده کنیم».
این در حالی است که قرار بود پس از برجام همه تحریم‌های مرتبط با فروش نفت ایران و دریافت پول حاصل از آن برطرف شود.
لغو خیالی تحریم‌ها
رئیس‌جمهور در ۲۴ مرداد ماه گذشته در سفر به استان کهگیلویه و بویراحمد گفته بود: «بیمه که در تحریم بود، امروز کشتی‌های نفتکش ما می‌توانند با بیمه در سراسر جهان حرکت کنند و علی‌رغم اراده دشمن امروز کشتی‌های ایران در کنار بندرهای بزرگ جهان پهلو می‌گیرند.»
اما چند ماه پیش از آن، در اردیبهشت ماه یک منبع آگاه در گفت‌وگو با فارس با اشاره به لغو تحریم شرکت ملی نفتکش ایران از سوی دادگاه عمومی اتحادیه اروپا گفته بود: «هنوز حکم قطعی در این مورد به شرکت ملی نفتکش ارسال نشده است.»
وی با تایید این خبر تصریح کرده بود: «اما نکته مهم فرصت ۲ ماهه فرجام‌خواهی اتحادیه اروپا است که می‌تواند نسبت به این حکم اعتراض کند.» و گویا این فرجام‌خواهی توسط اتحادیه اروپا به ثمر نشسته و تحریم سنگین و ۳۰ساله شرکت ملی نفتکش ایران صادر شده است.
همصدایی به سبک اروپایی!
در آغازین روزهای مهر بود که محمد نهاوندیان، رئیس دفتر رئیس‌جمهور در مصاحبه با برنامه نگاه یک تلویزیون از اعتراضات رسمی ایران به آمریکا درباره کارشکنی‌های این کشور در روند اجرای برجام خبر داد و گفت: «در جلساتی که تیم مذاکره‌کننده کشورمان در سطح معاون وزیر و وزیر داشت، این موضوع را پیگیری  کرد تا اینکه بالاخره ایران به این تصمیم رسید که به طور رسمی این اعتراض را مطرح کند. ایران در زمانی این تصمیم را گرفت که اروپایی‌ها هم با ما همنوا و هم‌سخن شدند.»
  وی در ادامه با اشاره به یکی از دستاوردهای برجام گفت: «این یکی از دستاوردهای ما است اروپایی‌ها هم به آمریکا معترض هستند که چرا همکاری لازم را نمی‌کند و چرا تحریم‌های یک‌جانبه و غیرهسته‌ای را مرتب به رخ می‌کشند.» رئیس‌جمهور نیز پس از بازگشت از سفر به سازمان ملل این موضوع را از دستاوردهای برجام خوانده بود!
عراقچی/ فروردین ۹۴: در روز اجرای توافق، تمامی تحریم‌های نفتی لغو می‌شود
پیش از این دولتمردان و اعضای تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در اظهارات جداگانه بر لغو تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام- دی ماه ۹۴- تاکید کردند.
برای نمونه، عباس عراقچی معاون وزیر خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای در فروردین ۹۴ در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری گفت: «در قبال اقدامات اعتمادسازی که ایران انجام می‌دهد، در روز نخست اجرای توافق تمامی تحریم‌های اقتصادی و مالی که شامل تحریم‌های بانکی، تحریم‌های مربوط به انتقال پول، سوئیفت، تحریم‌های نفتی، گازی، فروش نفت، سرمایه‌گذاری در صنعت نفت، آزاد شدن دارایی‌های ایران در خارج از کشور، کشتیرانی، بیمه حمل و نقل و تمامی مباحثی که به خاطر برنامه هسته‌ای ایران تحریم‌هایی بر روی آن قرار داده شده در مرحله اول لغو خواهد شد».

بیش از ۸ ماه از اجرای برجام گذشت عهدشکنی ادامه دارد

اکنون بیش از هشت ماه از آغاز اجرای تعهدات ۱+۵ ذیل برجام می‌گذرد. در حالیکه دولت ایران تعهدات خود را به صورت شتابزده- بگونه‌ای که موجب تعجب طرف مقابل شد- و غیرقابل بازگشت انجام داد، اما طرف مقابل نه تنها به تعهدات خودش عمل نکرد بلکه هر روز خبری مبنی بر نقض توافق منتشر می‌شود. غارت دومیلیارد دلاری اموال ایران، استمرار تحریم سوئیفت و تصویب تحریم‌های جدید از جمله این عهدشکنی می‌باشد.
 ذوق‌زدگی نشریات زنجیره‌ای از وعده نسیه رئیس صندوق پول
نشریات زنجیره‌ای کما فی‌السابق، با بزک خسارت محض برجام در روزهای اخیر نوشتند: «ابر و باد و مه و خورشید و فلک، همگی دست به دست هم داده‌اند تا روند پیوستن ایران به مبادلات بانکی در سطح بین‌المللی و ارتباط اقتصادی‌اش با جهان تسهیل شود.»
این روزنامه‌ها با ذوق‌زدگی، وعده نسیه رئیس صندوق بین‌المللی پول را منتشر کرده و تاکید کردند که «کریستین لاگارد» قول داده راهی پیش پای بانک‌های بزرگ اروپایی بگذارد تا با ایران همکاری کنند». این وعده‌های نسیه در حالی است که اکنون بیش از ۸ ماه از آغاز اجرای تعهدات طرف مقابل می‌گذرد.
در روزهای گذشته، بلومبرگ با اشاره به برآورده نشدن انتظارات ایران از برجام در گزارشی نوشت: «حس فریب خوردن» از غرب در میان مردم ایران رو به گسترش است.

تحریم شرکت ملی نفتکش ایران در حالی است که احیای رابطه گرم با اروپا در پسابرجام یکی از دستاوردهای ادعایی دولتمردان است. ادعایی که هزینه آن قراردادهای چند ده میلیاردی و محرمانه به نفع شرکت‌های اروپایی با چاشنی دیپلماسی بوده است.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet