Print Friendly, PDF & Email

 

تیلرسون با تحریم مخالف است، اهل معامله است و می‌خواهد هر حوزه نفتی و البته گازی بلااستفاده را به بهره برداری برساند. شاید بر خلاف تصور، انتخاب او برای ایران -یا حداقل برای صنعت نفت ایران- خبر بدی نباشد.
رکس تیلرسون، وزیرخارجه ترامپ وزیر خارجه ترامپ: منتظر باز شدن راهی به‌سوی ایران هستیم، وب‌سایت بی بی سی فارسی در گزارشی راجع به معرفی وزیر خارجه آمریکا از سوی رئیس‌جمهور منتخب این کشور نوشت:

 

“رکس تیلرسون” رئیس ۶۴ ساله کمپانی «اکسون موبیل» به‌عنوان وزیر امور خارجه آمریکا انتخاب شده است و در صورت تأیید، به جرگه دیگر مدیران بانکی و نفتی دولت آینده دونالد ترامپ خواهد پیوست.

درباره او چه می‌دانیم؟

 

یک – سابقه دیپلماتیک: ندارد

آقای تیلرسون در حدود چهل سال فعالیت حرفه‌ای‌اش فقط در یک شرکت کار کرده است، اکسون موبیل. نه سابقه دولتی دارد نه سابقه دیپلماتیک، اما با بسیاری از سران کشورها دیدار کرده و قراردادهای بسیاری را در بسیاری از کشورهای دنیا منعقد کرده است.

خود اکسون موبیل هم دست‌‌کمی از یک کشور ندارد؛ یک شرکت ۳۷۰ میلیارد دلاری که صنایع نفت و گاز، ساختمان، تکنولوژی، بازاریابی، فروش، منابع انسانی و بسیاری دیگر از بخش های صنعت و تجارت در حداقل پنجاه کشور دنیا حضور دارد.

 

آقای تیلرسون به عنوان یک مذاکره کننده ماهر و موفق شناخته می‌شود. پله‌های ترقی را در اکسون موبیل یکی یکی طی کرد تا در سال ۲۰۰۶ بر بالاترین سمت آن تکیه زد.

اکسون موبیل یکی از موفق‌ترین شرکت‌های آمریکایی در دهه‌های اخیر بوده و باید این موفقیت را به حساب آقای تیلرسون هم نوشت. او مطمئنا می‌داند چگونه مذاکره کند و قراردادهای پرسود ببندد. به قول دونالد ترامپ او “بازیگری در سطح جهانی است.”

 

دو – باز هم پوتین

گزارش های بسیاری از روابط نزدیک آقای تیلرسون و ولادیمیر پوتین وجود دارد. در سال ۲۰۱۱ اکسون موبیل با شرکت نفتی روس‌نفت روسیه -که ۷۵ درصد سهام آن متعلق به دولت روسیه است- قرارداد بست. بر اساس این قرارداد، اکسون موبیل فرصت اکتشاف نفت در سرزمین‌های قطبی و سیبری را به دست آورد و در عوض به روس‌نفت امکان فعالیت در حوزه‌های نفتی تگزاس و خلیج مکزیک را داد.

اکسون درست چند ماه پس از اینکه بریتیش پترولیویم برای قرارداد مشابهی تلاش کرد و ناموفق ماند، این قرارداد را امضا کرد.

 

 

در مراسم امضای این قرارداد در سوچی، ولادیمیر پوتین حضور داشت. او از امضای این قرارداد که “افق‌های تازه‌ای” را برای همکاری باز می‌کند، بسیار اظهار رضایت کرد، اکسون موبیل را “یکی از پیشروان جهانی” این صنعت خواند و گفت ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم در این پروژه می‌تواند تا پانصد میلیارد دلار افزایش یابد. او همچنین تاکید کرد که دولت روسیه کاملا از اکسون موبیل حمایت خواهد کرد.

 

سه – ‘کسب و کار’ در ایران

کسی زیاد نمی‌داند اقای تیلرسون درباره ایران چه فکر می‌کند؟ مصاحبه نه ماه پیش او با «سی‌ان‌بی‌سی» یکی از معدود اظهارنظرهای علنی او درباره ایران است: «شرکت‌های آمریکایی مثل ما هنوز قادر نیستند در ایران کسب و کار کنند. بسیاری از رقبای اروپایی ما فعالانه در ایران کار می کنند. من نمی‌دانم که آیا این الزاما به ضرر ماست یا نه؟ تاریخ ایران، از نظر سرمایه‌گذاری خارجی در گذشته، شرایط آن‌ها همیشه چالش برانگیز بوده است، بسیار دشوار. به‌همین دلیل ما هیچ‌وقت سرمایه‌گذاری بزرگی در ایران نداشتیم و من نمی‌دانم آیا امروز ایرانی‌ها تفاوتی کرده‌اند یا نه؟ ما باید منتظر بمانیم و هیچ قراردادی هم بسته نشده است. اما من مدت‌ها پیش این را یاد گرفته‌ام که بعضی اوقات اولین بودن الزاما بهترین حالت نیست. باید منتظر بمانیم و ببینیم آیا راهی برای شرکت‌های آمریکایی باز می‌شود یا نه؟ ما مطمئنا آن را بررسی خواهیم کرد، چون ایران کشوری با منابع عظیم است.»

 

شاید به‌همین دلیل هم شرکت اکسون در سال ۱۳۹۳ از طریق یک شرکت حقوقی در ایران برند تجاری خود (انرژی اینجا زندگی می‌کند) را به ثبت رسانده است.

 

این شرکت پیش از انقلاب و از سال ۱۳۴۱ با نام تجاری ESSO فعالیت خود را آغاز کرد که اکنون به شرکت نفت بهران تبدیل شده و بنیاد مستضعفان، بانک سینا و شرکت سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی کارکنان صنعت نفت سهامداران عمده آن هستند.

 

به‌هرحال آقای تیلرسون با تحریم مخالف است، اهل معامله است و می‌خواهد هر حوزه نفتی و البته گازی بلااستفاده را به بهره‌برداری برساند. شاید بر خلاف تصور، انتخاب او برای ایران -یا حداقل برای صنعت نفت ایران- خبر بدی نباشد.

 

چهار – قرارداد نفتی با کردستان عراق

اکسون موبیل همچنین با دولت کردستان عراق قرارداد نفتی دارد و در آنجا فعالیت می‌کند؛ قراردادی که امضای آن با اعتراض دولت مرکزی عراق روبرو شد که خود قرارداد عظیمی با اکسون برای پروژه‌های نفتی در جنوب این کشور دارد.

این قرارداد باعث جنجال زیادی شد و حتی برخی معتقدند که قراردادی غیرقانونی است، اما به نظر نمی‌رسد آقای تیلرسون با این عقیده موافق باشد.

برخی گزارش‌ها حاکی است دولت کردستان عراق در صدد است با ایران به توافق برسد که نفتش را برای فروش به ایران منتقل کند تا از دشواری‌های موجود در عراق برای عملیات نفتی پرهیز کند.

نظر آقای تیلرسون در این باره بر ما روشن نیست، اما او همواره از گسترش فعالیت‌های نفتی دفاع کرده است.

 

 

پنج – ‘دور ریختن پول’ برای انرژی‌های تجدیدپذیر

آقای تیلرسون با اینکه می‌پذیرد گرم شدن هوای کره زمین بر اثر “فعالیت‌های صنعتی” واقعیت دارد، اما آن را “مشکل مهندسی” می‌داند که “راه حل مهندسی” دارد.

او حتی موافق مالیات بر کربن است، اما معتقد است دانشمندان هنوز باید برای یافتن راه حل مناسبی برای این مشکل تلاش کنند.

او البته از این شکایت کرده که برخی با ایجاد “ترس” قصد دارند موضوع گرم شدن هوای زمین را پیش ببرند و گفته “ما باید این کار را متوقف کنیم.”

از این رو با وجود این همه هشدار در زمینه آب شدن یخ‌های قطبی، آقای تیلرسون به‌دنبال عملیات نفتی در قطب و سیبری است. او به سهام‌داران شرکت اکسون موبیل گفته که این شرکت تصمیم گرفته در زمینه انرژی‌های تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری نکند و “عمدا پول دور نریزد.” او طرفدار جدی ادامه اکتشاف هر میدان نفتی کشف نشده و استخراج نفت و مصرف سوخت‌های فسیلی در دنیاست.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet