Print Friendly, PDF & Email

“ایران اینک با اقتدار در آب های خلیج فارس حضور دارد… دیدار اخیر سامح شکری با ظریف باعث شده تا عربستان دست به اقدامات جدی بزند…”

ط عربستان تهدید کرد/ استقرار 30 سامانه موشکی در کشور همسایهتنش میان مصر و اتیوپی اخیرا پس از دستگیری دو شهروند مصری در اتیوپی به اتهام جاسوسی بالا گرفته است. اما سامح شکری وزیر امور خارجه مصر با رد کردن نقش مصر در توطئه علیه اتیوپی، از دولت آن کشور خواست این دو مصری را آزاد نماید.

از سوی دیگر، اتیوپی، مصر را به حمایت از تظاهرات اعتراض آمیز اخیر در این کشور و خشونت های پس از آن متهم می کند.

در این میان هم روابط مصر و عربستان سعودی اخیرا به دلیل مواضع مستقل قاهره درباره تحولات منطقه همچنین دیدار اخیر وزیر خارجه مصر با ظریف به سردی گرایید؛ چرا که انتظار می رفت سامح شکری با همتای سعودی خود دیدار داشته باشد و نه با ظریف؛ به همین خاطر سعودی دست به ادقامات جدی برای مقابله با مصر زده است.

از سویی هم دولت عربستان با توسعه روابط با کشور اتیوپی درصدد تحت فشار قرار دادن قاهره به خاطر مواضع همسوی مصر با ایران درباره پرونده سوریه است.

در این ارتباط، “مجتهد” افشاگر سعودی در توییتر نوشت: «در پی دیدار هیئت ویژه شاه عربستان با مسئولان اتیوپی در آدیس آبابا، مقامات سعودی سامانه های موشکی دفاع هوایی ارتش را با هدف مجهز کردن اتیوپی در این کشور مستقر کردند.»

مجتهد ادامه داد: «عربستان ۳۰  سامانه های موشکی دفاع هوایی را پیش سد “النهضه” اتیوپی (در محدوده رود نیل) با هدف تهدید مصر مستقر کرده است.»

وبسایت خبری “المستقبل” هم در این خصوص گزارش داد: «با وجود اینکه ایران با قدرت در منطقه خلیج [فارس] حضور دارد، ولی عربستان اینک مصر را به عنوان دشمن شماره یک خود می داند و نه ایران؛ چرا که قاهره مواضع خود را در حمایت از کشورهای شورای همکاری تغییر داده است.»

گفتنی است که مناسبات مصر و عربستان بویژه پس از سفر هیئت بلندپایه عربستانی به «آدیس آبابا»، پایتخت اتیوپی نشان داد این روابط به بن بست رسیده است.

کارشناسان مسائل سیاسی مصر با توصیف اقدام عربستان در اعزام هیئتی به نمایندگی ریاض به کشور همسایه خود  برای انتقام‌گیری از مصر گفته اند که شایسته حکومت عربستان نیست که بخاطر اختلاف مواضع در قبال بحران سوریه، چنین تعاملی با مصر داشته باشد و اصول و مبادی دیپلماتیک را زیر پا بگذارد.

اقدام عربستان در نزدیک شدن به  کشور همسایه خود یعنی اتیوپی که با مصر اختلاف دارد، آن هم با انگشت گذاشتن بر پرونده بسیار حساس و مهم رود نیل که پیامدهای آن دامنگیر مردم مصر می‌شود، نشان می‌دهد مسئولان عربستانی درک درستی از موازنه‌ها و معادلات بین المللی و منطقه‌ای ندارند.

درک نادرست از شرایط و معادلات و موازنه‌های منطقه‌ای و بین المللی با به قدرت رسیدن «سلمان بن عبدالعزیز» در عربستان افزایش یافته که این موضوع به شکلی آشکار و انکارناپذیر سیاست خارجی سعودی‌ها را تحت تاثیر قرار داده است.

دولت اتیوپی درحالی به وعده کمک مالی عربستان جهت اتمام پروژه سد النهضه دل بسته که توجه ندارد، این کشور با کسری شدید بودجه مواجه است، اگرچه این سفر نشان داد، آدیس آبابا از حمایت‌های دیگری از جمله حمایت سیاسی نیز برخوردار خواهد شد.

۵۱۲

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet