دسته‌بندی نشده
Print Friendly, PDF & Email

دیدگاه نشریه روسی “صلح و سوسیالیسم” در مورد جنگ عراق علیه ایران

“آتش جنگ همچنان شعله‌ور است” عنوان مقاله‌ای است که در آذر ۱۳۶۴ در نشریه روسی “صلح و سوسیالیسم” منتشر شد و در آن  به اهداف امریکا در راه‌اندازی جنگ، فعالیت نظامی و ایجاد پایگاه‌های نظامی در اقصی نقاط جهان پرداخته‌شده است و رادیو مسکو نیز در تاریخ چهاردهم آذر ۱۳۶۴ بخش‌هایی از مقاله را بازخوانی نمود.

ازجمله نکات جالب‌توجه در این مقاله، اذعان نویسنده مقاله به این موضوع است که جنگ عراق علیه ایران در خدمت منافع دول غربی بوده و آن‌ها به طرق مختلف، ازجمله تحویل مستقیم و غیرمستقیم اسلحه به طرفین منازعه، سعی در روشن ماندن آتش جنگ داشته‌اند. نویسنده درعین‌حال ضمن غفلت تعمدی از حمایت همه‌جانبه اتحاد جماهیر شوروی از عراق، به دلایل همراهی شوروی با دیگر دول غربی در پشتیبانی تسلیحاتی از عراق اشاره‌ای نمی‌نماید.

ازآنجاکه مقاله “آتش جنگ همچنان شعله‌ور است” حاوی نظرات عموم مردم اتحاد جماهیر شوروی در مورد جنگ عراق علیه ایران بوده است، مطالعه آن برای خوانندگان تارنمای مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس خالی از لطف نخواهد بود. بخش‌هایی از مقاله به شرح زیر درج و بازنشر می شود:


نشریه روسی “صلح و سوسیالیسم” :

 «برافروختن نایره جنگ میان ایران و عراق، ادامه و توسعه این جنگ نتیجه تلاش‌های مشترک و ساخت‌وپاخت‌های جدی امپریالیزم، صهیونیزم و ارتجاع است. در دوران اخیر تمامی سیاست امریکا در این منطقه یک سلسله تلاش مداوم برای تثبیت حضور نظامی آن در این منطقه مهم استراتژیکی واقع در نزدیکی مرزهای اتحاد شوروی و به‌جای‌گذاشتن یوغ استعمار نو به گردن ملل از بند رسته و تحت کنترل درآوردن ثروت‌های طبیعی آنها و مقدم بر همه نفت است.

جنگ ایران و عراق از این لحاظ برای ایالات متحده امکانات زیادی به وجود می‌آورد. امریکا این جنگ را بهانه قرار داده بر فعالیت نظامی‌گرانه خود در منطقه افزود، پایگاه‌های نظامی جدیدی در این منطقه احداث می‌کند و پایگاه‌های موجود را گسترش می‌دهد. ایالات متحده برخلاف تمام موازین حقوق بین‌الملل، منطقه خلیج‌فارس را به‌اصطلاح حریم منافع حیاتی خود اعلام کرده است.

واشنگتن تحت پوشش ادعاهایی درباره خطری که گویا برای تحویل منظم و بدون وقفه نفت وجود دارد، کشورهای این منطقه را در حوزه فعالیت به‌اصطلاح فرماندهی مرکزی خود گنجانده و بر سرعت سرهم‌بندی‌کردن نیروهای مداخله واکنش سریع افزوده، ناوگروه بزرگی به حوزه خلیج‌فارس فرستاده است. ا

مپریالیزم با حفظ تشنجات نظامی و سیاسی پیرامون مسئله جنگ ایران و عراق، بیش از پیش کشورهای این منطقه را به مسابقه پرخرج تسلیحاتی جلب می‌کند. بدیهی است که امپریالیزم کمتر در فکر ازدیاد قدرت دفاعی این کشورهاست. […]

پنتاگون دررابطه‌با جنگ ایران و عراق چند سناریوی مداخله مسلحانه در خلیج‌فارس را تهیه کرده است. در همان سال ۱۹۸۳ دستور داده شده بود که در این منطقه ذخایر کافی‌ای برای انجام عملیات جنگی در عرض شصت روز تأمین گردد. ظاهراً هرقدر غلیان احساسات شدت بیشتری پیدا کند به همان اندازه هم بهانه‌تراشی برای مداخله مسلحانه آسان‌‌تر می‌شود.

بدین‌جهت امپریالیست‌‌ها نمی‌گذارند آتش جنگ خاموش شود و بدین‌منظور از راه تحویل مستقیم اسلحه برای طرفین درگیر و تحویل آن توسط واسطه‌ها به این آتش دامن می‌زنند. جنگ ایران و عراق بر اوضاع خاور نزدیک و میانه و سراسر جهان اثر مهلک خطرناکی گذاشته، موازنه نیروهای منطقه‌ای را تاحدود زیادی تغییر داده، موجب تشدید قابل‌توجه اختلاف و تفرقه میان کشورهای عربی شده است که درمورد شرکت‏کنندگان این جنگ مواضع گوناگونی را اتخاذ کردند.

روند تشکیل بلوک‌ها و گروه‌بندی‌های مختلف شدت پیدا کرد و این امر به یکپارچگی و به‌هم‌پیوستگی اعراب لطمه می‌زند و به مساعی آنها برای مقابله با خط مشی‌ تجاوزگرانه و توسعه‌طلبانه اسرائیل ـ که از کمک و حمایت همه‌جانبه واشنگتن برخوردار است‌ ـ آسیب می‌رساند. جنگ ایران و عراق که توجه و نیروهای بزرگی به‌سوی خود جلب می‌کند، دست‌های امپریالیست‌های امریکایی و صهیونیست‌های اسرائیلی را برای اجرای نقشه‌های استراتژیکی‌شان درزمینه پایمال‌کردن حقوق ملی اعراب پیش از همه ملت عرب فلسطین و مداخله ناهنجار در امور آنها و مسدود‌کردن راه‌حل جامع و عادلانه و استوار مسئله خاور نزدیک باز می‌گذارد. […]

این جنگ که تشنج اوضاع بین‌المللی به‌خودی‌خود وخیم را افزایش می‌دهد حلقه‌ای است که توسط آن خاور نزدیک و میانه به منطقه گسترده بی‌ثباتی متصل می‌شود که امپریالیسم امریکا تعمداً ایجاد کرده است.

از باختر به خاور این منطقه از شمال افریقا و لبنان و خلیج‌فارس و افغانستان و پاکستان تا کانون‌های مناقشات در جنوب‌خاوری آسیا امتداد دارد. این منطقه گسترده به منشأ خطر جدی برای صلح بین‌المللی براثر ادامه توطئه‌ها و عملیات تخریبی و تجاوزگرانه و جنگ‌های اعلام‌شده و اعلام‌نشده مبدل شده است که کار دست امپریالیزم و صهیونیسم است.»


منبع

– واحد مرکزی خبر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران، بولتن رادیوهای بیگانه، ۱۳۶۴/۹/۱۶، صص ۴ و ۵ و ۶، رادیو مسکو،۱۳۶۴/۹/۱۴٫

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet