Print Friendly, PDF & Email
بدهی دولت به بانک مرکزی از شهریور ۹۲ تا بهمن ۹۵ حدود ۱٫۸ برابر شده است. ادامه این رویه تبعات جدی برای پول ملی ایجاد می‌کند.
، کانال تلگرامی اقتصاد سیاسی نوشت:

۱- بدهی دولت به بانک ها از حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان در شهریور ۹۲ به ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بهمن ۹۵ رسیده است. این رویه قابل ادامه نیست و خطر زیادی را متوجه اجزای اقتصاد ایران می کند.

۲-بدهی دولت به بانک مرکزی از شهریور ۹۲تا بهمن ۹۵ حدود ۱٫۸ برابر شده است. ادامه این رویه تبعات جدی برای پول ملی ایجاد می کند.

۳-نقدینگی از ۶۷۰ هزار میلیارد تومان در شهریور ۹۲ به حدود ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان در بهمن ۹۵ رسیده است و کشور روی یک بمب تورم نشسته است و ادامه رویه فعلی اقتصاد ایران را با شدید ترین تکانه ممکن مواجه خواهد کرد.

۴- تورم و قیمت ارز فقط و فقط با خیلی خیلی بالا نگه داشته شدن بهره بانکی کنترل شده است . نرخ بهره غیر عادی بالا علت اصلی رکود استخوان سوز و مشهود فعلی است.

۵-نظام بانکی نیاز به اصلاح فوری دارد اما منافع سهامداران ارشد بانکها مانع از اصلاح است. سهامداران ارشد بانک ها دارای توان لابی بسیار بالا در نهاد ریاست جمهوری و بانک مرکزی فعلی هستند.

۶-هزینه های جاری دولت باید فورا کاهش یابد. دولت فعلی توان و انگیزه جنگیدن برای کاهش هزینه های جاری را ندارد.

۷-علیرغم توفیق قابل تقدیر در افزایش فروش نفت، پول نفت به دلیل خطاهای پیوست اقتصادی برجام صرفا با اگر و امای بسیار قابل دسترسی است. راههای فنی برای پوشاندن این ضعف وجود دارد اما تیم دولت موجود انگیزه و اراده ای برای پوشاندن این ضعف ها ندارد.

۸-درآمد سالانه مالیاتی دولت از ۳۸ هزار میلیارد تومان به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. اما این افزایش بدلیل ضعف دولت در برخورد با فرار مالیاتی، عملا با افزایش فشار بر همان مالیات دهندگان قبلی حاصل شده است و از علل رکود موجود در بخش خرده فروشی است.

۹-دولت برای کاهش بیکاری به جذب سرمایه خارجی از دریچه برجام امید بسته است. بدلایل حقوقی مربوط به متن برجام این جذب سرمایه گذاری وسیع خارجی ممکن نیست و دولت فعلی هیچ ایده جایگزینی ندارد.

۱۰-تصمیمات دولت در چهار سال گذشت به طرز غیرعادی منافع پایداری را نصیب بخش های خاصی از اقتصاد کرده است( مثل بانک و پتروشیمی) بدون آن که این بخش ها سهم قابل ذکری در کاهش نرخ بیکاری داشته باشند. ادامه این رویه کمکی به حل موضوع اشتغال نخواهد کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet