Print Friendly, PDF & Email

در ماه های گذشته، تمام برنامه ریزی های لازم برای آزادی این شهر انجام شد و براساس زمان بندی ها قرار بود ۱۰ روز قبل، عملیات در این محور آغاز شود که با فشار دولت آمریکا عملیات متوقف شد.

سرویس جهان  مشرق – شهر راهبردی تلعفر یا همان موصل کوچک در شمال غرب استان نینوا عراق واقع شده و مساحتی حدود ۲۸ کیلومتر دارد و از محور شرقی تنها ۷۰ کیلومتر با شهر موصل مرکز استان فاصله دارد.

تلعفر از محور شمال غربی در ۸۰ کیلومتر مرز ترکیه واقع شده و از محور غربی با مرز سوریه حدود ۶۰ کیلومتر فاصله دارد.

این شهر راهبردی از شمال به استان دهوک، از جنوب به منطقه الحضر و از غرب به شهر راهبردی سنجار متصل می شود.

شهر تلعفر قبل در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۰۰ هزار جمعیت داشت و بافت جمعیتی آن شامل اقوام ترکمان، کرد و اعراب بود اما پس از اشغال این شهر توسط عناصر تروریستی داعش، دهها هزار تن از شهروندان به استان های کربلا و نجف مهاجرت کردند. قابل ذکر است با پاکسازی مناطق غربی، شهر تلعفر در محاصره نیروهای عراقی است.

در ماه های گذشته، تمام برنامه ریزی های لازم برای آزادی این شهر انجام شد و براساس زمان بندی ها قرار بود ۱۰ روز قبل، عملیات در این محور آغاز شود که با فشار دولت آمریکا ( خرید زمان برای گروه تروریستی داعش) عملیات متوقف شد و آزادسازی مناطق جنوب شرقی موصل و منطقه الحضر در دستور کار قرار گرفت.

برای دیدن اندازه اصلی روی نقشه کلیک کنید

اما چرا عملیات آزادسازی تلعفر متوقف شد؟ برای پاسخ به این سوال به اهمیت این شهر راهبردی اشاره می شود.

۱- تلعفر در مقطع فعلی تنها شهری محسوب می شود که عناصر تروریستی داعش از طریق آن درصدد هستند تا دوباره به شهر موصل، مرکز استان نینوا حمله کنند و محاصره همقطاری خود را در این شهر بشکنند.

۲ – در حال حاضر فرودگاه تلعفر در کنترل نیروهای بسیج مردمی است و اگر شهر تلعفر از اشغال خارج شود زمینه برای هدف قرار دادن مواضع گروه تروریستی داعش در مرزهای مشترک عراق و سوریه فراهم می شود موضوعی که اصلا مورد رضایت حامیان تروریست ها نیست.

۳ – از سوی دیگر باید توجه داشت تنها مسیر ممکن برای فرار سرکرده های سرشناس گروه تروریستی از شهر موصل شهر تلعفر است و همین مسئله باعث شده تا از انجام عملیات برای آزادی این شهر جلوگیری شود.

قابل ذکر است در اواخر سال ۲۰۱۶ عناصر تروریستی با دهها خودروی انتحاری و البته با زحمت زیاد توانستند برخی سرکرده های داعش را از موصل فراری دهند. گفته می شود ابوبکر البغدادی رهبر این گروه تروریستی نیز از این طریق موفق به فرار از شهر موصل شده است.

۴ – وجود صدها تن از عناصر تروریستی مستقر در شهر تلعفر نیز یکی دیگر از عوامل تاخیر شروع عملیات در این محور است زیرا با هلاکت آنان ضربه سنگینی به گروه تروریستی داعش وارد می شود.

۵- رسانه های غربی – عربی حامی عناصر تروریستی همچنین با فرافکنی و ایجاد اختلاف  در میان اقوام مختلف درصدد هستند حضور نیروهای بسیج مردمی عراق را در این محور، جنگ قومیتی تعبیر کنند اما این رسانه های هیچگاه اشاره نمی کنند که حضور نیروهای بسیج مردمی در این محور به معنای مرگ گروه تروریستی داعش در مرزهای سوریه است و در مقابل به دنبال مشروعیت دادن به حضور نیروهای ارتش ترکیه ( به نیابت ارتش آمریکا) در این محور عملیاتی هستند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet