Print Friendly, PDF & Email

ترکیه به دنبال چالش در جهان اسلام؛

اردوغان

جمهوری ترکیه که پس از پیروزی رفراندوم اصلاحات قانون اساسی شرایط بسیار نامساعدی را از لحاظ سیاست خارجی تجربه می کند، قصد دارد تا از بحران عربستان-قطر در راستای تقویت جایگاه خود سود ببرد.

– یکی از مهم‌ترین حوادث چند روز اخیر افزایش تنش میان کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و گسترش اختلافات میان آن‌هاست. کشورهایی که با عنوان عمومی شورای همکاری خلیج‌فارس بلوک سیاسی-اقتصادی به‌ظاهر منسجمی را باهدف تقابل با جمهوری اسلامی ایران و جلوگیری از صدور افکار آن در منطقه و جهان با همکاری مستقیم کشورهای منطقه‌ای و ابرقدرت‌های جهانی تشکیل داده بودند. شورایی که نه‌تنها گذر زمان بی‌اعتباری و عدم توانمندی آن در حل بحران‌ها را آشکار کرد بلکه نمایشگر شکست سیاست‌های ابرقدرت‌ها در تقابل با آرمان‌ها و اصول جمهوری اسلامی ایران نیز بود.

درواقع چون شورای همکاری خلیج‌فارس به‌صورت کاملاً تصنعی و با فشارهای ابرقدرت‌ها تشکیل و هدایت می‌شد، همیشه دارای اختلافات و تنش‌های بالقوه‌ای بود که گاها با توجه به گردن کشی کشور عربستان، بزرگ‌تر شده و به چشم می‌آمد. نمونه همین گردن کشی را می‌توان در رشد اختلافات میان قطر و عربستان و تحریم‌های وضع‌شده دوطرفه و تلاش برای محدود کردن طرف مقابل دید؛ تنش‌هایی که بیانگر اتحادی شکننده میان کشورهای حامی سیاست‌های غرب و عدم همکاری میان آن‌ها و البته گردن کشی و تلاش عربستان برای تسخیر تصمیمات شورای به‌ظاهر همکاری خلیج‌فارس است.

لیکن نکته‌ای که در این میان بیش از همه توجه‌ها را به خود جلب می‌نماید، تلاش‌های ترکیه برای ورود ‌به این قضیه و نمایش نفوذ خود در این منطقه است. به‌عبارت‌دیگر ترک‌ها که با آرزوی رهبری جهان اسلام و تلاش برای نمایش نفوذ بی‌حدوحصر خود در میان مسلمانان زندگی می‌کنند، قصد دارند تا با ورود به این مسئله و میانجی‌گری در میان طرف‌های متخاصم، خود را به‌عنوان منجی منطقه و تنها حلال مشکلات جهان اسلام نمایش داده و جایگاهی نوین و قدرتی منطقه‌ای را برای خود ترسیم نمایند.

درنتیجه ترک‌ها از همان آغاز بحران تلاش‌های فراگیری را برای ارتباط‌گیری با رهبران عربستان و قطر به کار بسته و با اعلام توصیه‌ها به سران کشورها سعی کرده‌اند خود را تنها مرشد جهان اسلام معرفی نموده و نقش خلیفه عثمانی را ایفا کنند.

بنابراین ترک‌ها که بعد از رفراندوم اصلاح قانون اساسی ، با چالش‌های فراوان داخلی و بین‌المللی روبرو بودند ، امیدوارند تا با ورود به این بحران و حل آن موقعیت قبلی خود را بازستانده و خود را بیش‌ازپیش به‌عنوان تنها حلال مشکلات جهان اسلام معرفی نموده و جهان غرب را برای همکاری و پذیرش دوباره خود راضی کنند.

لازم به ذکر است که ترکیه در حال حاضر با اکثر کشورهای اروپایی دچار چالش بوده و به خاطر حمایت ایالات‌متحده آمریکا از کردها سردترین روابط خود را با غرب تجربه می‌کند و بسیار دوست دارد تا با ایفای نقش اساسی در منطقه،غرب را متقاعد نماید که غیر از ترکیه منجی دیگری در جهان اسلام نمی‌توان برای سیاست‌های آن‌ها تصور کرد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet