Print Friendly, PDF & Email
با حکم دادگاهی در آمریکا محدودیت موقت ورود شهروندان کشورهای عمدتا مسلمان به این کشور کاهش یافته است.
آمریکا / مخالفت با فرمان مهاجرتی ترامپ مخالفت هاوایی با فرمان ترامپ/ تفسیر دولت خلاف عقل سلیم استدادگاه فدرال بخش هونولولو، مرکز ایالت هاوایی در آمریکا، حکم کرده است که فرمان رئیس جمهوری در مورد ممنوعیت سفر شهروندان شش کشور عمدتا مسلمان به آمریکا نمی‌تواند شامل پدر بزرگ، مادر بزرگ و برخی دیگر از خویشاوندان شهروندان آمریکایی شود و این اشخاص باید اجازه داشته باشند برای دیدن اقوام خود به آمریکا سفر کنند.

 

فرمان ترامپ برای ممنوعیت موقت ورود شهروندان کشورهای ایران، لیبی، سومالی، سودان، سوریه و یمن و محدودیت قبول پناهجو که در ژانویه سال جاری صادر شد به دلیل احکام شماری از دادگاه‌های فدرال علیه این فرمان به اجرا در نیامد.

 

ترامپ در ماه مارس، با تغییراتی شامل کاهش محدودیت‌ها و حذف کشور عراق، فرمان دیگری در این زمینه صادر کرد که بازهم به دلیل احکام قضایی علیه آن، اجرایی نشد.

 

ماه گذشته، دادگاه عالی ایالات متحده پس از رسیدگی به شکایت دولت علیه احکام دادگاه‌های فدرال، رای داد که فرمان ترامپ با مفاد قوانین مربوط به اختیارات رئیس جمهوری در حفظ امنیت ملی از طریق محدودیت موقت ورود اتباع بیگانه انطباق دارد و مواد قانونی اساسی در مورد عدم تبعیض مذهبی را هم نقض نمی‌کند. قضات دادگاه عالی در عین حال مقرر کردند که اتباع این کشورها در صورتی که همسر، والدین، فرزندان، نامزدها و خواهران یا برادران اشخاص دارای تابعیت آمریکایی باشند مشمول این فرمان نمی‌شوند و باید اجازه داشته باشند برای دیدار خویشاوندان خود به آمریکا سفر کنند.

 

دادستانی ایالت هاوایی با مراجعه به دادگاه بخش در هونولولو، خواستار تعمیم این معافیت به تمامی خویشاوندان نزدیک شهروندان آمریکایی شده بود.

 

قاضی دادگاه هنگام صدور حکم، به شدت از استنباط دولت از مفهوم “خویشاوند” انتقاد کرد و آن را “خلاف عقل سلیم” خواند. او گفت که “به عنوان مثال، عقل سلیم حکم می‌کند که پدر بزرگ و مادر بزرگ به عنوان نماد خویشاوندی مورد شناسایی قرار گیرند.”

 

 

ویدئو/ گزارش بی بی سی

 

دادستانی ایالت هاوایی در طرح شکایت علیه فرمان رئیس جمهور آمریکا گفته بود که این فرمان “بین اعضای خانواده‌ها جدایی انداخته و باعث رنج مردم واقعی شده است.” او گفت که باید به تمامی خویشاوندان شهروندان آمریکایی بدون توجه به مبدا و ملیت آنها اجازه ورود به آمریکا داده شود. دادستان ایالتی همچنین خواستار آن شده بود که همه پناهجویان واقعی از جمله از کشورهای مشمول فرمان رئیس جمهوری اجازه ورود به آمریکا را داشته باشند.

 

در فرمان ترامپ، برای ورود پناهجویان مجاز به آمریکا در طول مدت اجرای این فرمان سقف پنجاه هزار نفر تعیین شده است. براساس حکم قاضی واتسون، بیست و چهار هزار پناهجوی دیگر به این رقم افزوده می‌شود.

 

قاضی واتسون در عین حال با همه درخواست‌های دادستان موافقت نکرد. دادستانی ایالتی از جمله خواسته بود تا به تمامی شهروندان عراقی که در جریان اشغال خاک آن کشور توسط نیروهای آمریکایی در مشاغل مختلف مانند مترجم در استخدام این نیروها بودند و اعضای خانواده این افراد اجازه ورود و اقامت در آمریکا داده شود. قاضی واتسون این درخواست را نپذیرفت.

 

پیش از این هم برخی از احکام قضایی علیه اجرایی شدن فرمان مهاجرتی دونالد ترامپ از سوی دادگاه‌های ایالت هاوایی صادر شده و با استقبال مخالفان این فرمان مواجه شده بود.

 

در نظام قضایی ایالات متحده، علاوه بر تشکیلات قضایی ایالتی، تعدادی دادگاه فدرال بخش در نقاط مختلف این کشور مستقر است و رسیدگی به برخی پرونده‌ها از جمله دعاوی شهروندان و نهادهای ایالتی در ارتباط با دولت فدرال در حوزه اختیارات آنها قرار می‌گیرد. قضات این محاکم به پیشنهاد رئیس جمهوری و تصویب سنای آمریکا منصوب می‌شوند اما پس از انتصاب، تا زمان مرگ، یا بازنشستگی یا محاکمه و برکناری به دلیل تخلف از قوانین، سمت‌های خود را مستقل از قوای دیگر حفظ می‌کنند.

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet