Print Friendly, PDF & Email
وهابیت با عقاید خطرناک خود موجب ناامنی در کشورهای اسلامی و قتل و کشتار مسلمانان می‌شود. این در حالیست که فرقه وهابیت و تفکرات آن از سوی بسیاری از علمای اهل سنت رد شده است.

وهابیت مروری بر نظرات علمای اهل سنت ایران در مورد وهابیت

وهابیت با عقاید خطرناک خود موجب ناامنی در کشورهای اسلامی و قتل و کشتار مسلمانان می‌شود. این در حالیست که فرقه وهابیت و تفکرات آن از سوی بسیاری از علمای اهل سنت رد شده است. در ادامه به برخی از مواضع علمای اهل سنت ایران در این مورد می‌پردازیم.

 

خبرگزاری «آنا» در تاریخ ۹۵/۷/۲۷ در خبری نوشت: ماموستی ملااحمد شیخی از علمای اهل سنت با تأکید بر این که تکفیری‌های داعشی هیچ گونه اصالتی در مذهب سنی ندارند و اینکه می‌گویند سنی‌ها زیرگروه وهابیت هستند را هم ما قبول نداریم، افزود: «معتقد هستیم وهابی‌ها از مذاهب اهل سنت خارج هستند.»

وی در بخشی دیگر از سخنان خود بیان داشت: «ما وهابیت را یک پدیده زاییده سیاست می‌دانیم و به عنوان سنی قبول نداریم، اگر دقت شود ملاحظه می‌کنید که هیچ کسی در دنیا نیست که سنی باشد و بگوید که من مذهب وهابی دارم، چراکه اهل سنت فقط چهار مذهب دارند و وهابی بودن جزء هیچ کدام از این مذاهب نیست، بلکه این وهابیت است که خود را سنی می‌داند در حالی که اعمال آنها خلاف سنی‌ها است.» وی بیان داشت: «ما دعوت می‌کنیم اما دعوا نداریم، ما سال‌ها از دعوا و اختلاف ضربه خورده ایم.»

 

 

خبرگزاری جمهوری اسلامی در تاریخ ۹۶/۱/۱۶ در خبری با عنوان «روحانیان اهل سنت: داعشی ها، سلفی ها و تکفیری ها پیروان شیطان هستند» به بیان برخی از علمای اهل سنت در مورد وهابیت پرداخت. این خبرگزاری نوشت: ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده از علمای اهل سنت معتقد است که داعش، گروه تکفیری خود ساخته و دشمن اسلام به شمار می رود و برای برهم زدن اتحاد سنی و شیعه تشکیل شده است. ماموستا عبدالرحمن خلیفه زاده ادامه داد: حیله این گروه‌های تکفیری به سازندگانشان باز می گردد و در نهایت این گروه های تروریستی از منطقه حذف شده و دامن گیر استکبار جهانی می شود.

ماموستا صلاح الدین حاجی زاده یکی دیگر از علمای اهل سنت بیان کرد: افرادی که کرامت های اولیاء و زیارت قبور و شفاعت توسل را منکر می شوند، کسانی هستند که فقط خودشان را قبول دارند و نافی کلیه مذاهب دیگر هستند؛ البته اهل سنت نیز آنان را قبول ندارد.

عالم اهل سنت، ماموستا بایزید رحمتی نیز بیان داشت: گروه های سلفی به ظاهر خود را برگرفته از ‘سلف صالح’ می نامند اما به حقیقت آن نیز اعتقادی ندارند. توضیح تبعیت از سلف صالح با آنچه از سلف های امروز رویت و شنیده می شود، هیچ شباهتی ندارد.

ماموستا صدیق جوادی از دیگر علمای اهل تسنن گفت: گروه های سلفی و تکفیری از نظر مسلمانان جهان به هیچ وجه قابل تائید نیستند و مسلمانان آنان را قبول ندارند؛ آگاه سازی و هماهنگی با مسلمانان برای ممانعت از هر گونه معاشرت با این گروه ها ضروری است.

ماموستا محسن اصلانی ازعلمای اهل سنت می‌گوید: تکفیری ها و وهابی ها گروه های بی اصل و نسبی هستند که ماموریت آنان دور کردن مردم از دین اسلام است. وی افزود: آنان می خواهند اتحاد و همدلی را از میان مسلمانان از بین ببرند و خانواده و فرزندان ما را به بی راهه بکشانند.

ماموستا مصطفی کاکه‌می نیز اظهار کرد: گروه های سلفی- تکفیری که امروز در جهان اسلام دیده می شود، ناشی از دسیسه های دشمنان اسلام و ترس آنان از گسترش دین اسلام است

ماموستا عبدالبصیر نصرالهی اعتقاد دارد که ماموریت وهابی‌ها فریب عوام است و در ظاهر و در لباس اسلام مسلمانان را تکفیر کرده و در میان مردم ایجاد تفرقه می کنند تا دشمنان دین به اهداف شوم خود برسند
ماموستا قادر احمدی نیز بیان کرد: وهابی ها و تکفیری ها گروه های بی اصل و نسب هستند که برای دور کردن مردم از دین اسلام و نابود کردن فرزندان مسلمان از طرف دشمنان اسلام تجهیز و مامور می شوند

ماموستا عبدالقادر سهرابی بیان داشت: واهمه آمریکا از دین واقعی اسلام، داعش و گروه های سلفی، [موجب شد تا آمریکا] تکفیری و وهابی را بنا گذاشت تا علاوه بر کریه نشان دادن چهره اسلام با یک دین خود ساخته در مقابل اسلام نبی مکرم خدا مقابله کند و بر این اساس این گروه های جعلی مورد قبول ما مسلمانان نیست به گفته وی امروز در جهان اسلام شاهد هستیم که گروه هایی با در دست داشتن پرچم ‘ لااله الا الله محمد رسول الله ‘ بر خلاف مبانی اعتقادی دین اسلام عمل می کنند؛ اینها همان داعش و حکام آل سعود و پیروان شیطان هستند.

گفتنی است این فقط علمای اهل سنت ایران نیستند که با وهابیت مخالف هستند و آن را جزء اسلام نمی‌دانند. بسیاری از علمای اهل سنت در کشورهای دیگر نیز بارها با نوشتن کتابهایی علیه وهابیت یا در گفتار خود به مخالفت با وهابیت برخاسته‌اند.

همچنین علمای الازهر که مهمترین مرکز دینی اهل سنت جهان است بارها به مخالفت با وهابیت برخاسته‌اند. به عنوان نمونه خبرگزاری تسنیم در خبری با عنوان «اظهارات قابل توجه عالم مصری درباره وهابیت…» گزارش داد: علمای الازهر مهمترین مرکز دینی اهل سنت جهان همچنان به انتقادهای خود از سلفی‌ها به ویژه پیروان افکار وهابی که آل سعود آن را به عنوان شیوه‌ای برای اداره عربستان و سیطره بر این کشور انتخاب کرده، ادامه می‌دهند. در این زمینه دکتر احمد کریمه استاد شریعت اسلامی در دانشگاه الازهر مصر در گفت‌وگو با شبکه العاصمه مصر تاکید کرد سلفی‌ها علت اصلی نشر بی‌ دینی میان جوانان مسلمان و تفرقه و هرج و مرج و مخدوش شدن چهره دین اسلام هستند. کریمه تصریح کرد پیروان وهابیت پیرو دین محمد بن عبدالوهاب هستند نه دین پیامبر اسلام حضرت محمد بن عبدالله صلی‌الله علیه و آله.

 

Flash version 9,0 or greater is required

You have no flash plugin installed

Click here to download latest version

دانلود

 

در پایان باید گفت همانطور که برخی از علمای اهل سنت اذعان کردند، با توجه به شواهد و قرائن موجود از عملکرد گروههای تروریستی وهابی مانند داعش، طالبان و … و حمایت‌های مختلف غرب از این گروهها می‌توان دریافت که وهابیت از سوی کشورهای غربی و در راستای تضعیف جهان اسلام  و بد نام کردن مسلمانان پدید آمده است. و به نظر می‌رسد ریشه کنی عقاید خطرناک وهابیت بدون هوشیاری و وحدت جهان اسلام و همصدایی تمام مسلمانان ممکن نیست و علمای اهل سنت و شیعه باید تلاش کنند تا با روشنگری‌های خود مسلمانان را به این وحدت نظر برسانند.

 

در ایران نیز اگر چه برخی از علمای اهل سنت به مخالفت با وهابیت برخواسته‌اند اما حقیقت این است که وهابیت با عقاید خطرناک و منحصر به فرد خود که به مثابه یک دین جدید نمود پیدا کرده است، با کمک پولهای نفتی عربستان سعی کرده است عقاید خطرناک خود را درکشورهای اسلامی به اسم اهل سنت منتشر نماید. در این میان ایران عزیز نیز از این مسئله مصون نبوده است. خبرها حاکی از این مسئله است که برخی از مبلغان وهابیت در بخش‌هایی از ایران در حال تدریس عقاید وهابیت به اسم اهل سنت هستند. از همه مهتر شبکه‌های وهابی فارسی زبان است که با کمک پولهای عربستان به طور شبانه روز با اظهار نمایندگی از سوی اهل سنت، عقاید وهابیت را به اسم اهل‌سنت ترویج می‌نمایند که این امر هوشیاری بیشتر علمای اهل سنت را در برخورد با انحرافات این شبکه‌های وهابی طلب می‌نماید.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet