Print Friendly, PDF & Email
در بین تمام موضع گیریهایی که پس از رای ۹۲ درصدی کردها به استقلال کردستان اعلام شد، سخنان شمخانی در مورد آماده شدن نقشه راهی برای مقابله با تفکیک و تجزیه عراق، مهمتر به نظر می رسد.
الاخبار نوشت: در شرایطی که سازمانهای دولتی در بغداد برای تعامل با همه پرسی اقلیم کردستان با استفاده از راههای قانونی تلاش می کنند، نشانه های نزدیکی روابط بغداد با آنکارا و تهران افزایش یافته است؛ تا آنجا که علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که کشورش نقشه راهی را برای مقابله با تجزیه عراق آماده کرده است.
در این میان، خطوط هوایی مصری، لبنانی، اردنی و ترکیه از تعلیق پروازهایشان به اقلیم کردستان عراق خبر دادند؛ این اقدام در پی درخواست مسئولان عراق صورت گرفته است؛ مبنی بر اینکه تا زمانی که اربیل فرودگاههای اربیل و سلیمانیه را به عراق تحویل ندهد، این شرایط ادامه دارد.
طی جلسه پارلمان عراق، حیدر العبادی در غیاب نمایندگان کُرد حکمی را تصویب کرد مبنی بر انتشار نیروهای عراقی در مناطق وابسته به اقلیم کردستان و تلاش برای سیطره بر منابع نفتی آن.
با وجود اینکه منابع کردی این تصمیم مسئولان عراقی را به مثابه اعلان جنگ می دانند، موسسات عراقی اعلام کرده اند که اقدامات قانونی لازم را برای مقابله با همه پرسی اتخاذ می کنند؛ در این میان، مردم عراق از حکومتشان خشمگین هستند و بر این عقیده اند که مسئولان دولت تعاملات قطعی لازم را برای مقابله با طرح بارزانی انجام نداده اند.
در مقابل تهدیدات مسئولان دولت عراق در خصوص استفاده از نیروی نظامی، مسئولان اربیل شعار مذاکره و گفتگو را سر می دهند و همزمان در مورد توان بغداد برای مقابله با واقعیت نظامی پیش مرگه صحبت می کنند و گویی مواضع حکومت عراق را جدی نمی گیرند.
در سطح منطقه ای، افزایش سطح اطمینان در گفتمان مسئولان عراقی در خصوص اهداف آنکارا و نیز افزایش سطح همکاریها با تهران جالب توجه است.
به نظر می رسد بغداد قصد دارد بر یک موضع منطقه ای متحد سه گانه متشکل از ترکیه، ایران و عراق تکیه کند تا بدین وسیله پیامدهای سرکشی بارزانی و نتایج همه پرسی را محدود نماید. در همین راستا، تحلیلگران در انتظار نتایج نشست اردوغان و پوتین در ترکیه و اعلام مواضع آنها در مورد مساله کردها هستند.
در بین تمام موضع گیریهایی که پس از رای ۹۲ درصدی کردها به استقلال کردستان اعلام شد، سخنان شمخانی در مورد آماده شدن نقشه راهی برای مقابله با تفکیک و تجزیه عراق، مهمتر به نظر می رسد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet