Print Friendly, PDF & Email
محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نیویورک در گفت‌وگویی با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام، ایران نیز گزینه‌های دیگری از جمله گزینه خروج از برجام را خواهد داشت.

ظریف خروج از برجام، یکی از گزینه‌های ایران در صورت خروج آمریکا

  در حالی که کشورهای اروپایی چون آلمان، بریتانیا و فرانسه در کنار نماینده رسمی اتحادیه اروپا از توافق هسته‌ای با ایران به طور کامل حمایت کرده‌اند، دونالد ترامپ برجام را بدترین قرارداد و ننگی برای کشورش دانسته است.

 

ترامپ به تازگی اظهار داشت که تصمیم خود را درباره برجام گرفته و تحلیل‌گران احتمال می‌دهند که او قصد دارد در نیمه ماه اکتبر سال جاری میلادی (۲۰۱۷) خروج ایالات متحده را از تعهدات برجام اعلام کند.

 

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان، روز پنج‌شنبه (۶ مهر / ۲۸ سپتامبر) در گفت‌وگویی با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره در این باره اعلام کرد که در صورت خروج آمریکا از برجام ایران نیزگزینه ترک توافق هسته‌ای را خواهد داشت‌، اما سایر گزینه‌های نیز در اختیار ایران است.

 

شبکه تلویزیونی الجزیره این سخنان وزیر امور خارجه ایران را در یک پست توییتری منتشر کرده و از قول ظریف تنها نوشته بود: «اگر آمریکا از برجام خارج شود، ما هم از آن خروج می‌کنیم.» الجزیره‌ پس از مدتی این توییت را پاک کرد و از اشتباه خود پوزش خواست.

 

به گفته یک مقام وزارت امور خارجه ایران شبکه الجزیره نقل قول کامل و درستی از سخنان ظریف منتشر نکرده است.

 

ظریف در ادامه این گفت‌وگو با خبرنگار شبکه تلویزیونی الجزیره گفته است که آمریکا در وضعیت بهتری قرار خواهد گرفت، اگر به تعهدات خود در قبال برجام پایبند بماند.

 

به گزارش دویچه وله، کشورهای اتحادیه اروپا اما نظری مخالف با آمریکا و اسرائیل دارند. فدریکا موگرینی، هماهنگ‌کننده‌ی سیاست خارجی اتحادیه اروپا، ضمن تاکید بر این‌که نیازی به مذاکرات مجدد در مورد برجام نیست گفته است آمریکا پایبندی ایران به برجام را پذیرفته است.

 

موگرینی با اشاره به تنش با کره شمالی تاکید کرده که “یک مناقشه هسته‌ای کافی است” و نباید “به هیچ وجه مناقشه تازه‌ای راه بیاندازیم”.

 

وانگ یی، وزیر امور خارجه چین نیز نظر مشابهی را اعلام کرده است. او گفته است که تنش در شبه‌جزیره کره بیانگر اهمیت توافق هسته‌ای با ایران می‌باشد.

 

پیش‌تر امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه نیز تاکید کرده بود که لغو توافق هسته‌ای با ایران اقدامی اشتباه خواهد بود.

 

زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در جمع خبرنگاران قاطعانه از توافق هسته‌ای با ایران دفاع کرده و گفته بود دولت آلمان به هیچ وجه مایل نیست برجام را به خطر بیاندازد، “چه رسد به این‌که آن را لغو کند”.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet