Print Friendly, PDF & Email

آیا اهداف انقلاب اسلامی تحقق یافته است؟
مهمترين آرمان رهبر فقيد آن است که می فرماید؛ «انقلاب ايران آغاز يك حركت و تحولي در سطح جهان است تا ضمن بر انداختن حاكميت هاي ظالمانه بشري، نهايت اسلام را به عنوان مترقي ترين مكتب، جايگزين مكاتب بشري و مادي نمايد»

به گزارش فرهنگ نیوز، یك نهضت مردمی برای آنكه به اهداف خود برسد باید ضمن ارزیابی مستمر و شناسایی نقاط مثبت و منفی خویش راه آینده را با دیدگان باز و در پرتو رفع نقایص طی کند. انقلاب اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست. باید از خود انتقاد كنیم و ببینیم آیا راه را درست پیموده‎ایم یا نه؟ اگر درست طی کرده ایم در كجای راه قرار داریم و تا مقصد چقدر فاصله است؟ و اگر درست نبوده چگونه باید به راه اصلی بازگردیم؟ این ارزیابی و قضاوت، دو شرط اساسی دارد؛ اول رعایت انصاف و پرهیز از حب و بغض‎ و دیگر داشتن اطلاعات كافی است. یکی از مباحث اساسی در بررسی هر انقلابی، بحث اهداف آن انقلاب است. آیا اساساً انقلاب‏ها در جستجوی اهدافی شکل گرفته‏اند و یا می‏توان برای آنها پس از گذشت مدت زمانی از تاریخ وقوعشان اهدافی متصور شد؟ این پرسش، مسأله‏ای است که در مورد انقلاب اسلامی نیز بصورت جدی خود را نشان می‏دهد. گرچه در موضوع انقلاب ایران دو نکته وجود دارد که جایگاه بحث را کمی متفاوت می‏کند؛ اول فرهنگی بودن این انقلاب و تکیه آن بر اهداف مشخصی از جنس باور و اعتقاد و دوم پای‏بندی آن به راهکارهای مبتنی بر فرآیندهای مردمی، به جای جنگ و مبارزه مسلحانه است.

انقلاب اسلامي برای رسیدن به اهداف متعالي خود نیازمند جنبش نرم افزاري و توسعه انديشه معنوي در گستره ی دانش بشري است. به بیان دیگر اصالت انقلاب اسلامی ایران دو بُعد نظری(فکری) وعملی دارد؛ در بعد نظری آرمان‏ها و رهیافت های این انقلاب غیروارداتی و محصول جامعه و تاریخ ایران است. ایرانی که از هزار و چهارصد سال قبل، اسلام را پذیرفته و عقاید اسلامی به عنصر اصلی فرهنگ و ملیت آن تبدیل گردیده است. در بُعد عملی نیز مردم با توکل به خدا و استعانت از نیرو و استعداد خویش بدون کمک‏های مالی و تسلیحاتی شرق و غرب به پیروزی رسیدند. در واقع آنچه در بعد عملی مطرح مي شود، يكي از اهداف مهم اين انقلاب عظيم و مهمترين آرمان رهبر فقيد آن است که می فرماید؛ «انقلاب ايران آغاز يك حركت و تحولي در سطح جهان است تا ضمن بر انداختن حاكميت هاي ظالمانه بشري، نهايت اسلام را به عنوان مترقي ترين مكتب، جايگزين مكاتب بشري و مادي نمايد» اين جنبش فكري، همان گونه كه در روشِ بزرگاني همچون شهيد مطهّري، بهشتی، مفتح و … بوده و اصل انقلاب را تحقق بخشيده حضورش در تحقق اهداف انقلاب نيز ضرورت دارد. در مطالعه میزان و چگونگی تحقق اهداف انقلاب باید به موارد زیر توجه نمود:

· شناخت انديشه‌هاي مرجع در حوزه تئوری انقلاب: تحقق اهداف متعالی انقلاب تنها از مسیر ژرف کاوی در آثار و نظرات اندیشه های مرجع و صاحبان تئوری انقلاب اسلامی یعنی بزرگانی همچون امام خمینی(ره)، شهید مطهری و… شکل می گیرد. لذا می بایست بجای آنکه ذهن خود را درگیر آرای دانشمندان غربی(که دارای نظریاتی با مبانی مادی هستند) کنیم علوم انسانی، اقتصاد، فلسفه، هنر و ادبیات را با مبانی تفکر معنوی سامان دهیم.

· اهداف انقلاب اسلامي: نگاه حداقلي يا حداكثري؟ مسلماً انقلاب اسلامي ایران نه تنها براي فروپاشي رژيم پهلوي، كه به منظور بنا نهادن ساختارهاي نوین اجتماعي، اقتصادي و فرهنگي در چارچوب ارزش ها واحكام اسلامي شكل گرفت. حقيقت اينست كه انديشه پردازان انقلاب اسلامي، هرگز به نگاه حداقلی در انقلاب یعنی سقوط طاغوت قانع نبودند و در تبيين اهداف و آرمان هاي انقلاب بسيار فراتر از آن مي انديشيدند. بر این اساس اگر بخواهيم اندیشه انقلاب اسلامی را جهانی سازیم، مجبوریم در جهت حل مشكلات بینشی و خلأ معنوی جهان امروز به زبان رايج علمي صحبت کنیم. بدين سان انقلاب اسلامی می تواند ارزش‌هاي معنوي را به شهر آشفته دانش بشري تسری داده و با رشد و كمال علمي و معنوي انسان، بناي بي بنياد علوم سكولار را فرو ريخته و حيات فردي و جمعي را متحول ساخته و به كمال تمدن سازي برسد.

· فرايند پنج گانه تحقّق اهداف انقلاب اسلامي: فرآيند تحقّق اهداف انقلاب اسلامى، يك فرآيند طولانى و البته دشوار است. در این مسیر انسان به طور نسبى به اهداف نزديك مى‌شود؛ اما تحقّق آنها، بسيار طولانى است. بنا به تعبیر مقام معظم رهبری تحقق اهداف انقلاب اسلامی فرآیندی پنج مرحله ای دارد؛ مرحله اول «انقلاب اسلامی» و مرحله دوم نیز «تشکیل نظام اسلامی» است. با این تفسیر انقلاب اسلامی، هم اکنون از این دو مرحله عبور کرده است. ایشان مرحله سوم تحقق اهداف انقلاب را «تشکیل دولت اسلامی» دانسته و معتقدند انقلاب اسلامی هم اینک در این گام قرار دارد. لذا علاوه بر تشریح و تبین مرحله سوم، تکالیف مردم و مسئولین در این مرحله باید به آنها یادآوری شود. معظم له، مراحل چهارم و پنجم را «تشکیل کشور اسلامی» و «تشکیل دنیای اسلامی» ذکر نموده که برای رسیدن به آنها، وظایف و انتظاراتی از مردم و کارگزاران نظام اسلامی توقع می رود.

· صدور انقلاب: اصطلاح «صدور انقلاب» ساخته امام خميني و پرداخته استراتژيست‌هاي جمهوري اسلامي، به حقيقتي نظر دارد كه انقلاب را مكلّف به توجه امور مسلمانان و مستضعفان جهان ‌نموده و ايدئولوژي انقلاب را به ديگر كشورها به عنوان مدل جديدي از تغييرات بنيادين صادر مي‌نماید. در اوايل انقلاب در چگونگي راهبرد صدور انقلاب، بحث‌هاي بسياري مطرح بود تا اينكه امام تكليف اين بحث‌ها را با تأكيد بر «صدور معنوي انقلاب» يكسره كردند. از آن پس تا به حال، دولت‌ها كمابيش، اصل صدور انقلاب را با استفاده از چهار استراتژي؛ الگوسازي، آموزش، تبليغ و آگاه‌سازي و حمايت از نهضت‌هاي آزادي بخش پيش برده‌اند.

· برآورد اهداف انقلاب بوسیله پرسش و تحلیل گفتار: راههای مختلفی برای برآورد اهداف انقلاب‏ وجود دارد؛ یکی از این راهها پرسش از رهبران انقلاب و مردم(به ویژه عده‏ای که در زمان انقلاب بوده‏اند) و تحلیل گفتار آنان است. پرسش از نسل بعدی انقلاب نیز راهکار مهمی است که سبب شناخت نظرات نسل بعد از انقلاب در مورد اهداف پدرانشان و همچنین پیوند بین آنها می شود. پاسخ علمی و دقیق به این سوالات می تواند میزان تحقق اهداف انقلاب و راه پیش رو را مشخص نماید؛ آيا انقلاب اسلامي ايران در تحقق اهداف خود موفق بوده است؟ آيا نتايج اين انقلاب با آرمان هاي آن انطباق دارد؟ آنچه براثر رخداد انقلاب حاصل شد، چه میزان با اهداف مردم، رهبران و انديشه پردازان انقلاب فاصله دارد؟ و…

تحقق عيني اهداف انقلاب بيش از هر چیز به همدلي، اخلاص، خودباوري، رشد فكري و علم و تجربه مديريتي در سطوح گوناگون جامعه نياز دارد. اینك که سی و چند سال که از عمر نهضت می گذرد ماییم و انقلاب اسلامى كه یادگار امام و شهداست. ماییم و رهبرى كه درخروش و خلوص و درایت و صلابت، جانشین شایسته امام راحل است. ماییم و نسلى جوان كه ذخیره ‏انقلاب است. ماییم و جنگ فرهنگ ها و جبهه‏ هاى متعدد سیاسى، نظامى، فرهنگى و اقتصادى در برابر انقلاب كه این مرحله، بیش از گذشته، بصیرت وآمادگى‏ مى‏طلبد. اگر ما پیمان نشكنیم و عوض نشویم، نه بیم شكست انقلاب هست، نه ‏خوف سست ‏شدن بنیان‏هاى آن و نه هراس به ثمر نرسیدن اهدافش. رسالت رساندن این نهضت ‏به صاحب اصلی آن بر دوش ماست. پیمان بستگان با آرمان دهه فجر باید بیش از این تلاش و تحرك و همبستگى نشان دهند تا کارهای بر زمین مانده انقلاب به سرانجام رسیده و زمینه تحقق اهداف متعالی آن فراهم گردد.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet