Print Friendly, PDF & Email

 

«به نظر می رسد وعده ترامپ مبنی بر بررسی مجدد توافق هسته ای و تهدید صریح او به کنار کشیدن از توافق در صورت عدم مذاکره مجدد آن، موجب برآورده شدن درخواست های تندروانه نتانیاهو در رابطه با سیاست واشنگتن در قبال تهران است…»

نتانیاهو ترامپ اقدام خطرناک ترامپ مقابل ایران/ پای نتانیاهو در میان است

گرت پورتر(Gareth Porter) مورخ و روزنامه‌نگار تحقیقی و تحلیلگر مسایل امنیتی در آمریکا، با انتشار یادداشتی در پایگاه آمریکایی “امریکن کانسروتیو” (American Conservative) به انتقاد از سیاست های دونالد ترامپ در رابطه با ایران و توافق هسته ای پرداخته است.

 

تاثیرپذیری سیاست های دولت آمریکا از مقامات و لابی صهیونیستی موضوعی است که حتی رسانه های آمریکایی به آن اعتراف دارند. در این یادداشت که تحت عنوان “ترامپ برای جلب رضایت نتانیاهو توافق هسته ای را لغو می کند” منتشر شده است، می خوانیم:
«سیاست تقابلی جدید پرزیدنت ترامپ در قبال ایران رد کردن آشکارای دیپلماسی و اقدامی خطرناک است. اما موضوع فراتر از این است؛ اقدام ترامپ در حقیقت چرخش سیاست آمریکا و نزدیک شدن آن به  سوی سیاست های بینامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل است.

 

به نظر می رسد وعده ترامپ مبنی بر بررسی مجدد توافق هسته ای و تهدید صریح او به کنار کشیدن از توافق در صورت عدم مذاکره مجدد آن، موجب برآورده شدن درخواست های تندروانه نتانیاهو در رابطه با سیاست واشنگتن در قبال تهران است.

 

بویژه آن که نتانیاهو بارها خواستار خروج ترامپ از توافق هسته ای یا تغییر اساسی در برجام شده است؛ آن هم تغییراتی که نتانیاهو به خوبی می داند امکان اعمال آن وجود ندارد.

 

نتانیاهو در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل در سپتامبر ۲۰۱۷ اعلام کرد: “سیاست اسرائیل نسبت به توافق هسته ای ایران بسیار روشن است؛ برجام را تغییر دهید یا توافق را لغو کنید.”

 

نتانیاهو به روشنی اعلام کرده است در صورتی که ترامپ توافق هسته ای را لغو نکند، باید بند مربوط به غروب توافق هسته ای را از برجام حذف کند و ایران را مجبور به تعطیل کردن برنامه موشک های دوربرد خود نماید؛ یعنی اهدافی که اساسا دست نیافتنی است.

 

جالب اینجاست که در سخنرانی اخیر ترامپ در رابطه با ایران نیز همین گزینه هایی که نتانیاهو در اختیار او قرار داده، مطرح شده است. ترامپ هشدار داد در صورتی که کنگره و متحدان اروپایی آمریکا در مورد برنامه ای برای بررسی مجدد برجام به توافق نرسند “توافق هسته ای نابود خواهد شد.” ترامپ همچنین تاکید کرد که توافق هسته ای “تحت بررسی دائمی است” و ممکن است عضویت آمریکا در این توافق “توسط من به عنوان رئیس جمهور آمریکا در هر زمانی لغو شود.”

 

حقیقت آن است که نه دولت بوش و نه دولت ترامپ، برنامه هسته ای ایران را مشکل اساسی نمی دانسته اند بلکه از آن به عنوان موضوعی استفاده کرده اند تا رژیم اسلامی را تضعیف نموده و در نهایت موفق به تغییر رژیم ایران شوند.

 

اکنون ترامپ در حال بازی کردن فصل جدیدی از برنامه ای است که حزب لیکود اسرائیل و حامیان آن ها در واشنگتن به دنبال اجرای آن هستند. هدف آن ها چیزی جز استفاه از قدرت آمریکا تضعیف ایران از طریق ابزار نظامی و یا تحریم های اقتصادی است.»

 

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet