Print Friendly, PDF & Email

خنده روحانی

حسن روحانی اخیرا در دیدار جمعی از فعالان اقتصادی مجددا آمارهای اشتباه اقتصادی ارائه کرده است.

روحانی در این دیدار اظهار داشت که نرخ تورم در ۴ سال پیاپی در دولت او تک‌رقمی بوده است.

آمار اشتباه روحانی درباره تورم، رشد اقتصادی و اشتغال +نمودار

 این در حالی است که در دولت روحانی فقط در ۲ سال، تورم تک‌رقمی بوده است. مطابق گزارش‌های بانک مرکزی و مرکز آمار سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶ نرخ تورم تک‌رقمی ثبت شد. بنابراین ادعای تک‌رقمی بودن نرخ تورم کشور در ۴ سال پیاپی خلاف واقع است. ضمن آن که دولت روحانی پس از دولت مرحوم رفسنجانی بالاترین تورم پس از انقلاب را به ملت تحمیل کرده است.

آمار اشتباه روحانی درباره تورم، رشد اقتصادی و اشتغال +نمودار

  آمار نادرست دیگری که روحانی مطرح کرد درباره مقایسه اشتغال خالص در دولت‌ او و دولت قبل است.

آمار اشتباه روحانی درباره تورم، رشد اقتصادی و اشتغال +نمودار

روحانی گفته است: درحالی که در سال‌های ۸۶ تا ۹۲ نرخ اشتغال خالص کشور تقریبا صفر بود در دولت یازدهم توانستیم به متوسط نرخ اشتغال خالص ۷۰۰ هزار شغل در سال برسیم.

طبق آخرین گزارش مرکز آمار از ابتدای دولت روحانی تا پایان سال ۱۳۹۹ تعداد اشتغال خالص ایجادشده در دولت روحانی حدود ۹۶۰هزار شغل بوده است. یعنی دولت روحانی در ۷ سال و ۹ ماه عملکرد خود فقط ۹۶۰هزار شغل خالص ایجاد کرده است. این در حالی است که در هشت سال دولت‌های نهم و دهم بیش از یک میلیون و ۶۷۱هزار شغل ایجاد شده بود یعنی عملکردی بهتر از عملکرد دولت روحانی تاکنون. بنابراین روحانی در مقایسه عملکرد دولتش با دولت قبل در زمینه اشتغالزایی نیز واقعیت را نگفته است و با عقب و جلو کردن زمان‌های آماری تلاش کرده ادعای صفر بودن اشتغال خالص در دولت قبل را اثبات کند که در بالا ذکر شد نادرست است.

آمار اشتباه روحانی درباره تورم، رشد اقتصادی و اشتغال +نمودار

اظهارنظر دیگر روحانی این بود که رسیدن نرخ رشد اقتصادی به ۱۲.۶ درصد در طول سال ۹۵ به عنوان بالاترین نرخ رشد اقتصادی در جهان ثبت شد.

منبع این آمار که تاکنون چند بار از زبان روحانی بیان شده مشخص نیست. هیچ یک از معتبرترین نهادهای بین‌المللی که آمارهای اقتصادی جهان را ارائه می‌دهند، ادعای روحانی درباره اینکه رشد اقتصادی ایران در جهان رتبه اول را کسب کرد، تایید نکرده‌اند.

  در آمار صندوق بین‌المللی پول در سال ۲۰۱۶ عراق با ثبت رشد ۱۵.۲درصدی، رتبه اول جهان را کسب کرده است. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ لیبی به ترتیب با رشدهای ۶۴درصدی، ۱۷درصدی و ۱۳درصدی رتبه اول جهان را به دست آورده است.

در سال ۲۰۲۰ هم کشور گویان با ۴۳درصد رشد اقتصادی، رتبه اول جهان را کسب کرده است.

در آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۶ جزایر ماریان شمالی با رشد اقتصادی ۲۸درصدی رتبه اول جهان را کسب کرده است. در سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ هم لیبی رکورددار بالاترین رشد اقتصادی جهان بوده و در سال ۲۰۱۹ کشور تیمور شرقی با ۱۹درصد بالاترین رشد اقتصادی جهان را به خود اختصاص داده است.

همانطور که مشخص است رتبه‌های اول رشد اقتصادی جهان کشورهای بحران‌زده بوده‌اند که پس از پشت سر گذاشتن بحران‌ها با رشد بالا مواجه شده‌اند که این رشدها ناشی از توسعه‌یافتگی و برنامه‌ریزی مدون نبوده است. اگر اینگونه بود لیبی با ثبت ۳ سال متوالی بالاترین رشد اقتصادی جهان اکنون باید بهترین وضعیت مدیریتی و اجتماعی را داشت که اینگونه نیست.

در آمار رشد اقتصادی آنچه مهم است، ثبات آن است که در دولت روحانی بدترین کارنامه به جای گذاشته شده است. طبق آمار صندوق بین‌المللی پول متوسط رشد اقتصادی کشورمان در دولت‌های نهم و دهم ۲.۳درصد و در دولت روحانی ۱.۱درصد بوده است.

دولت روحانی تنها دولتی است که در ۸ سال عملکردش ۴ بار رشد اقتصادی منفی در کشور ثبت کرده است اما روحانی به جای بیان این واقعیات با اتکا به آمار غیرواقعی رتبه اول ایران در رشد اقتصادی قصد دارد عملکرد دولتش را مثبت جلوه دهد.

آمار اشتباه روحانی درباره تورم، رشد اقتصادی و اشتغال +نمودار

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet