Print Friendly, PDF & Email

لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی نوشت: اسرائیل در پشت پرده و با درز دادن یک سری از اخبار استراتژیک به کاخ سفید فشار می‌آورد تا علناً اعلام کند که بایدن سپاه را از لیست سیاه تروریستی وزارت خارجه خارج نخواهد کرد. گزارش‌های رسانه‌ای بخشی از کمپین فشرده اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای رد علنی درخواست ایران است که به نظر می‌رسد یکی از آخرین موضوعات باقی‌مانده برای احیای برجام باشد.

 

لارا روزن روزنامه نگار آمریکایی در خبرنامه خود به نام «دیپلماتیک» نوشت: اسرائیل در پشت پرده و با درز دادن یک سری از اخبار استراتژیک به کاخ سفید فشار می آورد تا علناً اعلام کند که بایدن سپاه را از لیست سیاه تروریستی وزارت خارجه خارج نخواهد کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: روزنامه تایمز اسرائیل گزارش داد یک دیپلمات ارشد اسرائیلی امروز (۲۰ آوریل) در مصاحبه با خبرنگاران اسرائیلی گفت مقامات آمریکایی “به همتایان اروپایی خود اطلاع داده اند که واشنگتن برنامه ای برای حذف نام سپاه پاسداران از فهرست سازمان تروریستی خارجی وزارت خارجه (FTO) به عنوان بخشی از مذاکرات احیای برجام، ندارد.”

به گفته منابع مطلع، این “مقام ارشد دیپلماتیک اسرائیلی” که این ادعا را مطرح کرده، یائیر لاپید، وزیر خارجه اسرائیل بود که دیروز آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، در میان دیگر درخواست ها برای برای کاهش تنش در اورشلیم، با وی صحبت کرد.

این به دنبال گزارش ۱۹آوریل روزنامه اسرائیلی هاآرتص بود که می‌گفت مقامات اسرائیلی انتظار دارند بایدن “در روزهای آینده اعلام کند که آیا تصمیم گرفته است سپاه پاسداران ایران را در لیست سازمان‌های تروریستی ایالات متحده نگه دارد یا با درخواست تهران برای حذف سپاه از این لیست موافقت می کند.”

یک مقام اسرائیلی به هاآرتص گفته بود: “تا زمانی که یک بیانیه روشن وجود نداشته باشد، غیرممکن است که بدانیم تصمیم نهایی رئیس جمهور چه خواهد بود.”

این روزنامه گزارش داد که گزارش‌های رسانه‌ای بخشی از کمپین فشرده اسرائیل برای تحت فشار قرار دادن دولت بایدن برای رد علنی درخواست ایران است که به نظر می‌رسد یکی از آخرین موضوعات باقی‌مانده برای احیای برجام باشد. ترامپ، رئیس جمهور سابق ایالات متحده، با تشویق اسرائیل، در سال ۲۰۱۸ از این توافق خارج شد. در سال ۲۰۱۹، دولت ترامپ سپاه پاسداران را در فهرست FTO وزارت خارجه قرار داد. پیش از این نیروی قدس سپاه در سال ۲۰۰۷ در فهرست ویژه وزارت خزانه داری آمریکا برای تروریسم جهانی (SDGT) و کل سپاه در سال ۲۰۱۷ در این لیست قرار گرفته بود.

من قبلاً گزارش دادم که انتظار می‌رفت آمریکا در اوایل این ماه یک پیشنهاد متقابل را از طریق اتحادیه اروپا به ایران ارسال کند که چگونه شکاف‌های باقی‌مانده برای بازگرداندن توافق را پر کنند، اما هفته گذشته تصمیم گرفت این کار را انجام ندهد.

یک منبع نزدیک به مذاکرات گفت که ایالات متحده به شرکای اروپایی خود اطلاع داده است که بایدن قصد ندارد سپاه پاسداران را بدون قید و شرط از فهرست FTO خارج کند. این منبع افزود، اما این بدان معنا نیست که او تصمیم گرفته است همه راه حل های بینابینی دیگر را نیز رد کند.

مایکل هرتزوگ، سفیر اسرائیل در ایالات متحده، هفته گذشته به این سوال که آیا اسرائیل در تلاش است تا با فشار بر دولت بایدن برای خارج نکردن سپاه پاسداران از فهرست سیاه FTO، احیای برجام را متوقف کند، پاسخ منفی داد.

هرتزوگ در ۱۴ آوریل در جلسه ای که توسط المانیتور برگزار شد، گفت: “در مورد [مسئله] FTO، من هنوز توضیحی نشنیده ام که چرا وقتی توافق هسته ای می کنید، درباره فهرست تروریستی تصمیم می گیرید. چه ارتباطی دارند … یکی باید این را برای من توضیح دهد. من هنوز هیچ توضیح خوب و قانع کننده ای در این مورد [نشنیدم].

 

سخنگوی وزارت امور خارجه امروز از طریق ایمیل به من گفت: «ما در انظار عموم مذاکره نمی‌کنیم و قرار نیست به ادعاهای خاصی درباره اینکه آماده ایم چه تحریم‌هایی را به عنوان بخشی از بازگشت متقابل به اجرای کامل برجام لغو کنیم، پاسخ دهیم.» به گفته وی، اگر ایران خواهان لغو تحریم‌های فراتر از برجام است، باید به نگرانی‌های فراتر از برجام ما رسیدگی کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده ادامه داد: در مقابل، اگر آنها نخواهند از این مذاکرات برای حل و فصل سایر مسائل دوجانبه فرا برجامی استفاده کنند، مطمئن هستیم که می‌توانیم خیلی سریع درباره برجام به تفاهم برسیم و اجرای مجدد این توافق را آغاز کنیم. ایران باید تصمیم بگیرد.

وزارت خارجه ایران این هفته اعلام کرد که در هفته‌های اخیر پیام‌هایی بین آمریکا و ایران از طریق اتحادیه اروپا مبادله شده است، اما ایران مواضع آمریکا را به اندازه کافی خوب نمی‌داند.

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه در نشست خبری به خبرنگاران گفت: پیام‌های (واشنگتن) که از مورا طریق (هماهنگ کننده اتحادیه اروپا) در هفته‌های گذشته ارسال شده است، به دور از ارائه راه‌حل‌هایی است که می‌تواند منجر به توافق شود.

وی گفت: “ایالات متحده مسئول این تاخیرها است”

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده نیز ۱۹ آوریل در نشست مطبوعاتی به خبرنگاران گفت، مورا هماهنگ کننده اتحادیه اروپا “به انتقال پیام ها ادامه می دهد و در تلاش است تا این مذاکرات را به نتیجه موفقیت آمیز برساند.” وی افزود: “همه طرف‌ها که به صورت مستقیم در این مذاکرات شرکت داشته اند، می‌دانند چه کسی پیشنهادات سازنده ارائه کرده و چه کسی با حسن نیت مذاکره نکرده است، ایران به خوبی از موضع ایالات متحده آگاه است.”

تریتا پارسی مدیر ارشد اندیشکده کوئینسی گفت: به نظر می رسد اگر هیچ یک از طرفین آماده یافتن راه دیگری برای غلبه بر مانع نهایی احیای برجام نباشند هم، هیچ یک از آنها هنوز تمایل ندارند اعلام کنند که مذاکرات شکست خورده است.

در یک ساعت کمردرد خود را درمان کنید! «بدون نیاز به دکتر و دارو»

در یک ساعت کمردرد خود را درمان کنید! «بدون نیاز به دکتر و دارو»

پیشنهاد امروز

Yektanet: Vaccine

تریتا پارسی به من گفت: “به نظر می رسد که ما در حال حرکت به سمت سناریوی “زامبی” هستیم … [که در آن] هیچ کس حاضر نیست برای رسیدن به توافق، قدمی بردارد که در داخل کشور برایش گران تمام می شود، اما آنها همچنین مایل نیستند اعلام کنند یا بپذیرند که مذاکرات شکست خورده است. این نیز بسیار پرهزینه است.”

وی افزود: “این یک منطقه خاکستری [نه جنگ و نه صلح] است.”

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet