Print Friendly, PDF & Email
معاون مجلس شورای عربستان سعودی در تهاجمی بی‌سابقه به ادیران، مدعی شد ایران تنها کشوری است که در موسم‌های حج مرتکب جنایت و آشوب شده است.

به گزارش پایگاه ۵۹۸، «یحیى بن عبدالله الصمعان» معاون مجلس شورای عربستان و نماینده این کشور در اجلاس اتحادیه درون‌پارلمانی در ژنو سوئیس، در موضعی کاملا تهاجمی، ایران را هدف شدیدترین اتهامات قرار داد و مدعی شد ایران تنها کشوری است که در موسم‌های حج مرتکب جنایت شده است.

این سخنان در پی سخنان نماینده ایران در این اجلاس و همچنین انتقاد‌های شدید ایران از کشته شدن هزاران حاجی در حادثه دردناک «منا» مطرح شد و این مسئول سعودی بدون پاسخ دادن به انتقادهای ایران، تهران را هدف شدیدترین حمله در نوع خود طی ماه‌های گذشته قرار داد.

به گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، این مسئول عربستانی گفت: پادشاهی عربستان مسئولیت خدمت به حجاج بیت‌الله الحرام و زائران مسجد نبوی را با اتخاذ تدابیر لازم برای سلامتشان بر عهده گرفته است.. طی ۱۰ سال اخیر بر خلاف اینکه شمار حاجیان از یک میلون گذشته است، هیچ حادثه‌ای رخ نداده است.

او با بیان اینکه «عربستان دخالت دیگران در امور داخلی‌اش را رد می‌کند» گفت: عربستان از اینکه ایران این حادثه دردناک را سیاسی می‌کند و با خون قربانیان تجارت می‌کند، ابراز انزجار می‌کند.

نماینده عربستان سعودی این مسئله را به بحران یمن ارتباط داد و با بیان اینکه «تلاش رژیم ایران برای بهره‌برداری سیاسی از این حادثه امتداد سابقه تاریخی این کشور در آزار دادن حجاج و ایجاد آشوب در حج است»، گفت: موضع ایران برای این است که بر شکستش در یمن و دیگر کشورهای منطقه سرپوش بگذارد.

وی در اوج حملات لفظی خود به ایران،‌مسئولیت کشورش در کشتار حجاج ایرانی در سال ۱۳۶۶ را که در آن بیش از ۲۷۰ حاجی ایرانی به ضرب گلوله نظامیان آل سعود کشته شدند، نادیده گرفت و در مقابل مدعی شد: ایران تنها کشوری است که در موسم‌های حج مرتکب جنایت و آشوب شده و جهان اسلام هنوز اتفاقات دهه هشتاد را از یاد نبرده است.

عربستان که در هفت ماه گذشته بیش از ۶۰۰۰ یمنی را در حملات زمینی، هوایی و دریای کشته است، در روز جمعه ۹ مرداد ۱۳۶۶ (۳۱ ژوئیه ۱۹۸۷) پس از آن که حجاج ایرانی در تظاهرات برائت از مشرکین، «شعار مرگ بر آمریکا» و «مرگ بر اسرائیل» سر می‌دادند، توسط نظامیان خود حجاج را به گلوله بست و حداقل ۲۷۵ حاجی ایرانی به شهادت رسیدند.

منابع ایرانی از جان دادن بیش از ۴۰۰۰ نفر در فاجعه منا خبر می‌دهند و خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس دیروز خبر داد که مجموع آمار حجاج کشته شده در حادثه منا از ۲۰۰۰ نفر گذشته است اما عربستان هنوز آمار ۷۶۹ نفر را تغییر نداده و ضمن عدم ارائه گزارش از این حادثه، هنوز نپذیرفته است که چند هزار حاجی در حادثه منا به دلیل اهمال‌کاری و ضعف‌مدیریت جان خود را از دست داده‌اند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet