Print Friendly, PDF & Email
وزارت خارجه باید مشخص کند که اساس موضوع قطع ارتباط ایران و عربستان، – که موضوعی غیر از برجام است – چه ارتباطی به مقامات آمریکایی پیدا می کند و ظریف با چه مجوزی با کری در این رابطه گفت و گو کرده است؟
پس از قطع روابط دیپلماتیک ایران و عربستان، نیویورک تایمز خبر داد که جان کری وزیر خارجه آمریکا از خانه خود در ایداهو روز شنبه با محمجواد ظریف وزیر خارجه ایران تماس گرفت.

به گزارش گروه سیاسی صراط، به نوشته این روزنامه آمریکایی، مسئولان حاضر به افشای جزئیات مکالمه این دو نبودند اما مشخص است که تماس تلفنی کری، تلاشی برای جلوگیری از افزایش تنش ها میان تهران و ریاض بود.

به دنبال این خبر، اعلام شد که تعداد تماس های کری و ظریف در روزهای اخیر بیش از یک بار بوده است. به طوری که یک مقام وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد جان کری با وزیران امور خارجه ایران و عربستان تما‌س‌‌هایی داشته و از آنها خواسته تا با یکدیگر درباره حل اختلافاتشان گفت‌وگو کنند.

وی افزود: وزیر امور خارجه از جهتی که این موضوع در حال رفتن است خیلی نگران بوده و این موضوع برای وی حل نشده است که بسیاری از کشورها عدم تعامل را انتخاب می‌کنند، این در حالی است که آشفتگی‌های زیادی در منطقه وجود دارد. این مقام گفت که کری طی روزهای گذشته چندین بار با ظریف صحبت کرده و همچنین صحبتی نیز با عادل الجبیر و “محمد بن سلمان” جانشین ولیعهد نیز داشته است. وی همچنین تصمیم دارد که روز سه‌شنبه با دیگر مقامات کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت‌وگو کند.

این گفت و گوهای ظریف و کری از سوی وزارت خارجه دولت تدبیر و امید تکذیب نشده است. آنچه مسلم است اینکه این گفت و گوها هیچ ارتباطی به موضوع اجرای برجام نداشته است؛ در این صورت وزارت خارجه باید مشخص کند که اساس موضوع قطع ارتباط ایران و عربستان، – که موضوعی غیر از برجام است – چه ارتباطی به مقامات آمریکایی – که روابطی با کشورمان ندارند – پیدا می کند و ظریف با چه مجوزی با کری در این رابطه گفت و گو کرده است؟

گفتنی است رهبر معظم انقلاب، پانزدهم مهرماه برای چندمین بار به صراحت هرگونه مذاکره با آمریکا درباره موضوعی غیر از برجام را ممنوع اعلام کرده بودند. ایشان تاکید کردند: “حضرت آیت الله خامنه ای گفتند: مذاکره با آمریکا ممنوع است زیرا این مذاکره نه تنها هیچ نفعی ندارد بلکه ضررهای بیشماری نیز دارد.”

آنچه قابل تامل است اینکه در ماه های گذشته، این موضوع کاملا به فراموشی سپرده شده و تلاش می شود نقض دستور رهبر معظم انقلاب، امری عادی تلقی شود.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet