Print Friendly, PDF & Email
آیا هیلاری کلینتون از شیعیان متنفر است؟/ چگونه منافع نفتی، پیوندهای تروریستی را رقم می‌زند؟
این ایمیل‌ها نشان داد که آمریکا چگونه دولت عراق را مجبور به پذیرش گروهکی تروریستی در خاک خود کرده است تا از خاک عراق به عنوان پایگاه سازماندهی خود استفاده کند و در نهایت با مذاکرات کلینتون و مقامات وزارت امور خارجه آمریکا مطمئن شود که عامل کشته شدن هزاران شهروند بی‌‌گناه، با خیال راحت به مکانی جدید نقل مکان می‌کند.

: در دو ماه اخیر، دو اتفاق ناگوار، یعنی فشار عربستان به سازمان ملل برای خارج کردن نام این کشور از فهرست ناقضان حقوق کودک و همچنین تحریف و سانسور مطبوعاتی و رسانه‌ای نقش آمریکا در حوادث ۱۱ سپتامبر، بحث از چرایی نفوذ مالی و لابی سیاسی عربستان در محافل دنیا را بر سر زبان‌ها انداخته است.

به گزارش رجانیوز از سویی دیگر و با نزدیک شدن انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دیدگاه‌های دو کاندیدای نهایی یعنی دونالد ترامپ و هیلاری کلینتون در مورد مسائل منطقه‌ای به ویژه موضوعات مهم خاورمیانه مورد بررسی و سنجش بیشتری قرار می‌گیرد.

«کالیپ تی‌ماوپین» (Caleb Maupin) نویسنده و تحلیلگر آمریکایی کوشیده است این تحولات را با محتوای لو رفته ایمیل‌های شخصی هیلاری کلینتون ارتباط دهد. ایمیل‌هایی که تصریح می‌کند آمریکا به اتکای حمایت مالی غول‌های نفتی جهان، از جنگ فرقه‌ای در تمامی مناطق دنیا حمایت می‌کند و در تضعیف جنبش‌های شیعی جهان، تلاش فزاینده‌ای به کار می‌گیرد.

کشتار شیعیان در گوشه و کنار دنیا
جمعه اول ژوئن، شهر زاریا در نیجریه شاهد راهپیمایی هزاران تن در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی بود. در این روز که جمعه آخر ماه رمضان است و مسلمین آن را روز قدس نامید‌ه‌اند، مسلمین در سرتاسر جهان در حمایت از مردم فلسطین در برابر اسرائیل و تقاضا برای بازگرداندن اورشلیم به فلسطینی‌ها راهپیمایی می‌کنند. در این روز حتی با وجود تهدیدات تروریستی بوکوحرام، جمع قابل توجهی از مسلمین نیجریه گرد هم آمده بودند. در این تظاهرات که به وسیله جنبش اسلامی ترتیب داده شده بود، گروه‌هایی از مسیحیان و سنی‌های نیجریه و همچنین افرادی که مخالف جنایات اسرائیل هستند، نیز مشاهده می‌شدند. آنها نه تنها بدون هیچ ترسی علیه اسرائیل شعار می‌دادند، بلکه خواستار آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی بودند. زکزاکی رهبر شیعیان
نیجریه، پس از حمله نظامیان به محل اقامت او، در حادثه‌ای که به نام «قتل‌عام زاریا» شهرت یافت، دستگیر شد و همچنان در بند است. این «قتل‌عام» بازتابی گسترده یافت و بسیاری از جمله سازمان عفو بین الملل آن را محکوم کردند. در این حمله دست کم ۳٠٠ شهروند غیر مسلح کشته شدند و ارتش نیجریه مقر جنبش اسلامی را مورد حمله قرار داد و شیخ زکزاکی را بدون هیچ اتهامی بازداشت کرد. پسران و دختران او نیز در میان کشته‌شدگان بودند و این در حالی است که ارتش نیجریه اظهار می‌دارد شیخ زکزاکی را بر خلاف میل خود و تنها برای حفاظت از شخص خود او، نگه داشته است؛ اما شیعیان نیجریه این ادعا را بی‌اساس دانسته و خواهان آزادی بی قید و شرط و فوری او هستند.
جنگ‌های فرقه‌ای در نظر آمریکایی‌ها
تنها چند روز پس از روز جهانی قدس بود که صدای بمب محله شیعه‌نشین عربستان سعودی را لرزاند و هنوز هیچ کس مسئولیت آن را نپذیرفته است. شیعیان در عربستان به عنوان شهروندان درجه دوم زندگی می‌کنند. آنها اجازه ادامه تحصیل ندارند و اغلب مجبور به انجام کارهای بدنی هستند. در حالی که خاندان سلطنتی عربستان در رفاه زندگی می‌کنند، مسلمانان شیعه در میدان‌های نفتی و پالایشگاه‌ها برای برداشت هزاران بشکه نفتی که رژیم سرکوبگر عربستان صادر می‌کند، تلاش می‌کنند و این در حالی است که جامعه شیعیان عربستان هنوز از اعدام شیخ نمر، در خشم و جوش و خروش است.
مساجد حزب الله لبنان هدف بمب‌های داعش هستند، چرا که رزمندگان مقاومت لبنان در حمایت از دولت سوریه در حال جنگ با داعش هستند. شیعیان عراق نیز بعد از حمله آمریکا به عراق، همواره هدف حملات تروریستی مهاجمین بوده‌اند. در یکی از مهمترین این حملات در سال ۲٠٠۶ مسجد العسکریه (حرمین امامین عسکریین) هدف حمله بمب‌گذاران قرار گرفت و گنبد طلایی آن فروریخت.
تقریباً در همه جا شیعیان به قتل می‌رسند. جمهوری اسلامی به عنوان تنها کشور شیعی جهان، هدف حملات با انگیزه‌های مذهبی است. سازمان تروریستی جندالله در مرز ایران و افغانستان مستقر شده است و بودجه خود را از قاچاق هرویین به دست می‌آورد. این سازمان توسط پلیس بنادر ایالات متحده شناسایی شد، اما این پلیس دولت ایران را از خطری که شهروندان غیر نظامی ایرانی را تهدید می‌کرد، مطلع نساخت.
ایمیل‌های کلینتون که لو رفت
روز چهارم جولای، پایگاه اینترنتی ویکی‌لیکس حدود ۳٠٠٠٠ ایمیل از هیلاری کلینتون منتشر کرد که در  شماری از آنها به تلاش کلینتون و مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در نگهداری و مراقبت از کمپ اشرف اشاره می‌کرد. کمپی که پایگاه اصلی سازمان مجاهدین خلق است. بزرگترین سازمانی تروریستی خارجی تا سال ۲٠١۳، که تمام تلاش خود را در براندازی جمهوری اسلامی به کار بسته است. این سازمان بسیاری از ترورها و بمب‌گذاری‌ها را رهبری و هدایت کرده است و در زشت‌ترین اقدام اخیر خود با همکاری موساد به ترور دانشمندان هسته‌ای ایران دست زد.
همچنین این ایمیل‌ها نشان داد که آمریکا چگونه دولت عراق را مجبور به پذیرش گروهکی تروریستی در خاک خود کرده است تا از خاک عراق به عنوان پایگاه سازماندهی خود استفاده کند و در نهایت با مذاکرات کلینتون و مقامات وزارت امور خارجه آمریکا مطمئن شود که عامل کشته شدن هزاران شهروند بی‌‌گناه، با خیال راحت به مکانی جدید نقل مکان  می‌کند.
کشتار شیعیان در سرتاسر دنیا به طور جدی مورد حمایت آمریکا، اسرائیل و عربستان بوده است. در نیجریه، یمن، عراق و یا سوریه نیروهایی که با تمام توان خود در حال کشتار به اصطلاح «شیعیان رافضی» می‌باشند، خواستار دریافت پشتیبانی از این کشورها هستند. در یکی از ایمیل‌های لو رفته کلینتون، به فواید احتمالی جنگ فرقه‌ای میان سنی و شیعه در خاور میانه اشاره  شده است. و البته ایمیل دیگری که او دریافت کرده است، بسیار نگران‌کننده‌تر است. در این ایمیل چنین آمده است: «سقوط کاخ بشار اسد به خوبی آتش جنگ شیعه و اکثریت سنی اطراف ایران را شعله‌ور خواهد کرد که از نظر فرماندهان اسرائیل و دیگر متحدانش چیز بدی نیست.»

البته این جنگ دقیقاً همان چیزی که آنها تصور می‌کردند از آب در نیامد؛ چرا که آنها فکر می‌کردند ایجاد درگیری میان شیعه و سنی با توجه به سابقه رقابت قومی-مذهبی دیرینه آنها، ساده باشد. ناظران غربی معمولاً این سخنان را می گفتند «این افراد هزاران سال است با یکدیگر در جنگ هستند» و یا «در حقیقت، در میان دو طرف درگیری وجود دارد» اما اگر دقیق‌تر به ماجرا نگاه شود، این کلیشه رنگ می‌بازد.
به عنوان مثال در ایران به عنوان کشوری شیعی، اهل تسنن به راحتی و با آزادی کامل به انجام مناسک عبادی خود می پردازند مانند مسیحیان، زرتشتیان و اهل یهود. قانون اساسی این کشور، اصل آزادی مذاهب را در خود جای داده است. در سوریه نیز شیعیان حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران دوشادوش مسیحیان سوری و همچنین کمونیست‌ها و مسیحیان روسی در حال مبارزه با داعش هستند و اکثر رزمندگان طرفدار دولت رسمی سوریه نیز سنی هستند. در یمن، شیعیان زیدی انصار الله که به حوثی‌ها مشهورند، همراه با سنی‌ها و سکولارها در کمیته انقلاب با همکاری یکدیگر در برابر حملات عربستان ایستاده‌اند. مسلمانان شیعه به سادگی در دام فرقه‌گرایی نمی‌افتند و البته اکثر اهل تسنن نیز همین گونه‌اند. تنها گروه کوچکی از اقلیتی سنی متعصب، با توجه به زمینه‌های مذهبی و قومیتی خود به خشونت و کشتار مردم می‌پردازند که البته پشتوانه مالی بسیار بزرگی به همراه دارند.
 این کمپین خشونت را نمی‌توان جنگ شیعه و سنی نامید، بلکه جنگی برگرفته از انگاشته‌‌های وهابیت متعصب است. آنها به صورت خاص و در اصل با شیعیان مخالفند، اما در قتل‌عام‌های خود بسیاری از سنی‌ها و مسیحیان را نیز قربانی می‌کنند. با قوی‌تر شدن این تندروهای تروریست، نه تنها شیعیان بلکه مسیحیان، دروزی‌ها، ایزدی‌ها و حتی سنی‌های میانه‌رو نیز در معرض خطر قرار خواهند گرفت.
وهابیت و غول‌های نفتی
وهابیت نوعی برداشت از اسلام در میان اهل تسنن است که توسط محمد بن عبدالوهاب به وجود آمد و در سده ١۷٠٠ توسط پادشاهان سعودی مورد استقبال قرار گرفت و در اواخر سال ١۸٠٠، در حمایت مالی و استقبال امپراتوری بریتانیا درآمد؛ چرا که آن را ابزاری مفید و قدرتمند در برابر امپراتوری عثمانی می‌دید. و با گذر زمان، در زمان جنگ جهانی دوم، آمریکا نیز به عربستان وهابی تمایل پیدا کرد.

دلیل ادامه همکاری بریتانیا و آمریکا با عربستان وهابی کاملاً مشخص است: نفت. عربستان یکی از بزرگ‌ترین منابع نفتی دنیا را در اختیار دارد و تنها بر اساس آنچه اخیراً کشف شده است، ونزوئلا از این کشور دارای ذخایر بیشتری است. در جنگ جهانی اول، بریتانیا با دسترسی به ذخایر نفتی عربستان به عنوان متحد خود بر امپراطوری عثمانی پیروز شد و پس از انقلاب روسیه، سرمایه‌داران آمریکا و انگلیس برای دستیابی به نفت عربستان بر یکدیگر سبقت گرفتند؛ چرا که نفت آذربایجان را از دسترس خود خارج می‌دیدند.
کنترل نفت عربستان در جنگ جهانی دوم نیز کلید پبروزی متفقین بود؛ چرا که مهمترین ضعف نازی‌ها وابستگی ماشین جنگی آنها به نفت بود. با ثروتمند شدن خاندان سعود در دهه ١۹۷٠، وهابیت نیز رشد کرد. سازمان سیا در دهه ١۹۸٠ با استفاده از عقاید وهابیت اسامه بن لادن را در افغانستان ایجاد کرد تا در برابر حزب دموکراتیک خلق بایستد و این اقدام موجب شد که از میان این افراد وهابی در افغانستان فردی مثل صدیق متین سر برآورد که عامل شدیدترین تیراندازی در اورلاندو بود.
هم‌اکنون دو گروه خطرناک تروریستی وهابی، بخش‌های عظیمی از خاک سوریه را در اختیار دارند. اول داعش که خود را واقعی‌ترین پیروان ایدئولوژیک وهابیت می‌دانند و دیگری جبهه النصره که خود را به اصطلاح میانه‌رو می‌دانند که البته بیشتر آن‌ها وهابی یا از شاخه‌های آن هستند. جبهه النصره بارها و به روشنی اعلام کرده است که از سوی عربستان سعودی و برخی کشورهای غربی حمایت می‌شود. اخیراً دیوید پترائوس در سخنان خود در سنای آمریکا گفت که معتقد است جبهه النصره که قبلاً شاخه‌ای از القاعده بود، به صورت مستقیم و با ارسال سلاح توسط آمریکا حمایت می‌شود.
تلویزیون عربستان سعودی نه تنها وهابیت را ترویج می‌کند، بلکه به شدت در تثبیت نفرت از شیعیان می‌کوشد و در میان مسلمین سرتاسر جهان، تبلیغات گسترده‌ای به راه انداخته است که جمهوری اسلامی ایران در تلاش است تا هلال شیعه را بر فراز جهان بتاباند و امپراطوری شیعی تأسیس کند. همچنین تبلیغات عربستان تمامی نیروهای در جنگ با تروریست‌های وهابی در خاورمیانه را توطئه ایران معرفی می‌کند و این واقعیت را می‌پوشاند که یکی از متنوع‌ترین اتحادهای مذهبی-سیاسی تاریخ در حال مقابله با آنهاست، ائتلافی تشکیل شده از مسلمین، کمونیست‌ها، ملی‌گرایان عرب و مسیحیان.
سودای قدرت و پول
آری دولت نیجریه که در دسامبر شیعیان نیجریه را قتل‌عام کرد، پادشاهی سعودی- وهابی عربستان و هیلاری کلینتون همه در یک چیز با یکدیگر مشترکند: همکاری نزدیک با غول‌های نفتی ایالات متحده آمریکا. بریتیش پترولیوم، رویال داچ‌شل، اکسون موبایل و شورون چهار شرکت نفتی بزرگ جهان هستند. این شرکت‌ها که به غول‌های نفتی مشهورند، معمولاً در مورد قیمت‌گذاری و تولید با یکدیگر هماهنگی دارند. هر چهار شرکت، خریداران نفت عربستان سعودی هستند. بنیاد شخصی هیلاری کلینتون (و شورای استراتژیک روابط خارجی سازمان سیا و دیگر اتاق فکرهای ایالات متحده) آشکارا توسط اکسون موبایل و سایر شرکت‌های نفتی حمایت مالی می‌شوند. دولت نیجریه به عنوان بزرگترین صادر کننده نفت در قاره آفریقا همکاری نزدیکی با شل و شورون دارد. شرکت نفتی شل حتی در خاک نیجریه ارتش اختصاصی دارد و این تصادفی نیست که تروریست‌های وهابی بوکوحرام در نیجریه بیش از یک دهه است که به ایجاد رعب و وحشت در بین مردم مشغولند.
گسترش تعصبات وهابیت توسط عربستان سعودی در جهان به رابطه این کشور با شرکت‌های بزرگ نفتی دنیا در وال‌استریت بستگی دارد. هر کجا این شرکت‌ها هستند، باید منتظر حضور وهابیت نیز بود. تروریست‌های وهابی هم‌اکنون به دنبال سرنگونی دولت جمهوری سوریه هستند. دولتی که ارتباط نزدیکی با ایران دارد و قبل از شروع جنگ داخلی پنج سال پیش، از خطوط انتقال لوله نفت و سرمایه‌گذاری های مشترک صحبت می‌کرد. در جایی دیگر، تروریست‌های وهابی در حال مبارزه با قیام دموکراتیک یمن هستند تا دیکتاتور دست‌نشانده عربستان سعودی یعنی منصور هادی را به قدرت بازگردانند. تروریست‌های وهابی، روسیه را نیز مورد هدف قرار داده‌اند و یا موجی از آشوب‌‌های خیابانی در متروهای چین به راه انداخته‌اند و البته این متعصبین تروریست، بزرگترین دشمنان جنبش وال‌استریت هستند.
تخریب لیبی در سال ۲٠١١ با بمباران ناتو و سرنگونی دولت سوسیالیست اسلامی موجب به راه افتادن وهابیت در این کشور شد، در حالی که تا آن زمان القاعده و داعش هیچ حضوری در این کشور نداشتند؛ اما پس از بمباران ناتو، آنها روز به روز قوی‌تر شده اند. چنین سناریوهایی را نیز می‌توان در مورد افغانستان و عراق نگاشت.
جنگ فقر علیه ثروت
طبیعی است که غول‌های نفتی صفوف خود را با متعصبین متنفر از شیعه فشرده‌تر کنند. اسلام شیعی با پیام عدالت اجتماعی و مخالفت با سرمایه‌داری، دشمن وال‌استریت است، افتخارات و پیشینه شیعیان تنها به حضرت محمد (ص) باز نمی‌گردد، بلکه آنها امامان و پیشوایانی همچون امام علی و حسین را به عنوان سرمشق خود در پیش دارند که به سبب جنگ با قدرتمندان و صاحبان زر و زور جامعه خود به شهادت رسیدند. عاشورا روز بزرگ و مقدس شیعیان، بزرگداشت فردی است که جان خود را در راه مبارزه با ستم زورمندان و دفاع از مظلوم فدا کرد. سخنان این دو بزرگوار سرشار از نکات ضد سرمایه‌داری و مردم فریبی است. وصیت‌نامه امام علی (ع) به مسلمین می‌آموزد که: «بر دنیا دل نبندید و نگذارید دنیا شما را بفریبد. برای چیزهایی از دنیا که از دست می‌دهید، دلتنگ و خشمناک نباشید. حق را فریاد زنید که این سرمایه آخرت شما خواهد بود. یار ستمدیدگان و دشمن ستمکاران باشید».
پدیده انقلاب اسلامی ایران در سال ١۹۷۹، یکی از مهم‌ترین کشورهای نفت خیز دنیا را از دست وال‌استریت و لندن خارج کرد. شاه که دست نشانده‌ای در دستان غول‌های نفتی دنیا بود و خود در ناز و نعمت زندگی می‌کرد، در حالی که کشورش با فقر و توسعه‌نیافتگی دست به گریبان بود، سرنگون شد. این کشور با شعارهایی نظیر «نه شرقی، نه غربی»، «سرمایه‌داری نه، اسلام آری»، «جنگ فقر علیه ثروت» پیروز شد و الهام‌بخش بسیاری از مسلمین شیعه جهان شد. در عربستان سعودی، کارگران نفت شیعه برخاستند و علیه سلطنت نفت وال‌استریت ایستادند.
در لبنان، سازمان حزب الله، در عمل به صورت دولتی محلی، به مراقبت از مردم و مسلح کردن آنها در جهت دفاع از خود برخاست و در سال ۲٠٠۶ به پیروزی بزرگی در برابر تجاوز اسرائیل دست یافت. در نیجریه، لبنان، ایران، عربستان سعودی و یا هر جای دیگری که شیعیان حضور دارند، نه تنها به سبب آموزه‌های دینی خود، بلکه به سبب ایجاد عدالت اجتماعی، خود را موظف به ایستادگی می‌دانند. در میان مقامات دولتی ایران، افرادی یافت می‌شوند که سرمشق مالکوم ایکس و جنبش آزادی سیاه‌پوستان ایالات متحده هستند. در دهه ١۹۸٠، ارتش ایران به یاری ارتش جمهوری‌خواه ایرلند آمد تا ندای آزادی خواهی این کشور را در برابر امپراتوری بریتانیا زنده نگه دارد. و البته مردم فلسطین را در برابر جنایات اسرائیل یاری می‌رساند، هر چند بسیاری از رهبران فلسطینی رفتاری خصمانه با آنها داشته و در عقاید خود با ایرانیان اختلاف دارند.
حمله به شیعیان در واقع به سبب حفاظت از ثروتمندان و قدرتمندان است. اسلام شیعی تبدیل به پیشرانه‌ای خواهان ثبات و عدالت اجتماعی شده است که می‌تواند در جهت سرافرازی نظراتش، خود را سازماندهی کرده و به میدان کارزار بشتابد. هر کس فریاد عدالتخواهی سر  می‌دهد و خواهان پایان یافتن تروریسم است، نمی‌تواند به شدت نگران آزار و اذیت فزاینده علیه شیعیان نباشد. واقعیت این است که ایمیل‌های هیلاری کلینتون نشان از بی‌تفاوتی او و گاهی مشارکت مستقیم او در این امور دارد که باید افرادی را که دغدغه اخلاق در آمریکا دارند، عمیقاً نگران و ناراحت کند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet