Print Friendly, PDF & Email
 

دفاع هشت ساله ایران در مقابل هجمه‌های دشمنان، در کنار رنگ و بوی دفاع نظامی که به خود گرفته بود، یک دفاع مردمی نیز بود. مردمی که بسیج شدند، مردمی که اگر یک نان در سفره داشتند، نیمی از آن را به جبهه می‌فرستادند. «اباصلت بیات»، عکاس انقلاب و دفاع مقدس، عکس‌هایی را در اختیار خبرگزاری فارس قرار داده است که جلوه ایثارگری مردم را در حمایت از برادران رزمنده خود به نمایش می‌گذارد.

***

اباصلت بیات در گفت‌وگو با خبرنگار حماسه و مقاومت فارس اظهار داشت: اردیبهشت سال ۱۳۶۱ و قبل از آزادسازی خرمشهر، از طریق رسانه‌ها یکی از روزها به عنوان روز «نمایش خیابانی کمک‌های مردمی به جبهه» اختصاص پیدا کرده بود. در این روز به همراه چندین عکاس به سمت مسیر انقلاب ـ آزادی رفتیم.

نخستین صحنه‌ای که با آن مواجه شدیم، حدود ۲۰ ـ ۳۰ دستگاه تریلی در طول مسیر بود؛ پرچم‌های «یا مهدی ادرکنی (عج)» روی این تریلی‌ها و پیچیدن صدای مارش پیروزی در فضا حال و هوای خاصی ایجاد کرده بود.

بسته بندی آجیل در روی تریلی برای فرستادن به جبهه؛ خیابان انقلاب ـ آزادی؛ عکس از اباصلت بیات

روی هر یک از تریلی‌ها، خانم‌های محجبه مشغول به کاری بودند؛ برخی مشغول خیاطی بودند، برخی قند می‌شکستند، عده‌ای مربا درست می‌کردند و چند نفر دیگر لباس رزمنده‌ها را می‌دوختند و تعدادی خانم هم آجیل بسته‌بندی می‌کردند.

زنانی در این کاروان بودند که همسر و بچه‌هایشان را به جبهه ‌فرستاده بودند و خودشان نیز هر کمکی از دستشان برمی‌آمد، انجام می‌دادند.

هر کس هر کاری از دستش برمی‌آمد، انجام می‌داد، بدون اینکه درنگی کند؛ حتی اگر این کار اسپند دود‌کردن و بافتن لباس یا شال گردن برای رزمندگان بود.

همسر شهیدی که برای کاروان اسپند دود می‌کند

خانمی هم که در این جمع، اسپند دود می‌کند، همسرش در جنگ به شهادت رسیده بود. او در حالی که دانه‌های اسپند را روی ذغال می‌ریخت، صلوات می‌فرستاد. اکثر خانم‌های این کاروان، از خانواده شهدا بودند.

زنانی که برای رزمنده‌ها نان می‌پزند

در این کاروان خانم‌ها دور هم جمع بودند و نحوه پخت نان را برای جبهه‌ها به نمایش می‌گذاشتند. به صورتی که تنور مصنوعی درست کردند. آنها سینی مسی را روی اجاق گذاشته‌اند و در کنار اجاق، کپسول گاز هم هست؛ نان درست می‌کنند.

زنانی که برای رزمندگان قند خورد می‌کردند

در مکانی که نمایش خیابانی کمک به جبهه‌ها برگزار می‌شد مملو از مردمی بود که برای حمایت از جبهه‌ها به خیابان انقلاب آمده بودند؛ بعضی از مردم برای کمک به جبهه به این کاروان پیوستند و کمک‌های نقدی، لباس و کنسرو و سایر مایحتاج جبهه را هدیه می‌دادند و اوج انسانیت در این مراحل کمک‌های مردمی دیده می‌شد. کاروان‌های متعددی در طول یک هفته از این مسیر عبور کردند.

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet