Print Friendly, PDF & Email

تحلیلی برجنبه‌های پنهان انتخابات آمریکا

 

نتایج انتخابات آمریکا فارغ از اینکه چه حزب و جریانی پیروز آن شد بیانگر حقیقتی بود که در آن مشکلات عدیده امروز جامعه آمریکا توسط دونالد ترامپ و جنبه های شخصیتی فساد‌ آمیز رئیس جمهور جدید، توسط هیلاری کلینتون کاندیدای دموکراتها افشا شد.

به دنبال اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا، «دونالد جان ترامپ» کاندیدای حزب جمهوری خواهان در این انتخابات رای الکترال لازم برای ورود به کاخ سفید را کسب کرد و به این ترتیب سکان هدایت سیاست های داخلی و خارجی کاخ سفید را برای چهارسال آینده در اختیار جمهوری خواهان قرار داد.

صرف نظر از حاشیه های بسیار پررنگ سیاسی این انتخابات که از سوی رسانه های آمریکایی با نظرسنجی های مختلف برجسته سازی شد فرآیند و نتایج این انتخابات حقیقت روح جامعه آمریکایی را برای بینندگان خارج از قاره آمریکا بیش از پیش نمایان کرد. جامعه ای که برخلاف تبلیغات رسانه های آمریکا با مشکلات اجتماعی و اقتصادی متعددی روبه روست و اقلیتی شامل کانون های قدرت و ثروت تمایل ندارند این جنبه های غیر آشکار و خفته را مشاهده کنند.

محور تبلیغات انتخاباتی دونالد ترامپ کاندیدای پیروز چهل و پنجمین انتخابات ریاست جمهوری شامل مشکلات عدیده اجتماعی جامعه آمریکا چون فساد و تبعیض نژادی از یک سو و مشکلات و تنگناهای اقتصادی از سوی دیگر بود. به یک تعبیر ترامپ تلاش داشت خود را سخنگوی مشکلات مردم آمریکا معرفی کند. در این راه او بی پرده درباره مشکلاتی که رسانه های وابسته به کانون قدرت و ثروت از افشای ان پرهیز می کردند سخن می گفت و گاهی نیز با انتشار اسناد و مدارکی به افشاگری می پرداخت.

آمریکا تقریبا از ابتدای هزاره سوم میلادی همزمان با روی کار آمدن نومحافظه کاران در این کشور  به رهبری جرج بوش پسر با مشکلات اقتصادی عدیده‌ای روبه رو بود تا جاییکه نارضایتی ها در قالب جنبش وال استریت در سال ۲۰۱۱ ظهور و بروز یافت. اغلب این مشکلات اقتصادی نیز به دلیل جنگ در عراق و افغانستان بود که دولت آمریکا را متحمل صرف هزینه‌های هنگفتی کرد. از سوی دیگر جامعه آمریکا با افزایش شکاف طبقاتی مواجه شده و این مساله مناسبات اجتماعی این کشور را تحت تاثیر قرار داده است. بنابر نظر تحلیلگران شکاف طبقاتی کنونی آمریکا در تاریخ این کشور بی‌سابقه بوده و روز به روز نیز در حال افزایش است.

در چنین شرایطی ترامپ شعارهای انتخاباتی خود را  از میان شِکوِه های مردمی جامعه آمریکا انتخاب کرد و مورد اقبال هم واقع شد. شکوه هایی که عامل بروز آن خود جمهوریخواهان بودند.

در سوی دیگر این رقابت انتخاباتی هیلاری کلینتون کاندیدای حزب دموکرات و وزیر خارجه سابق آمریکا قرار داشت. برخلاف ترامپ که با رویکرد معطوف به مشکلات عامه مردم نظیر معضلات اجتماعی و اقتصادی وارد عرصه انتخاباتی شد کلینتون و دستگاههای تبلیغاتی او اما روی  ویژگی های شخصیتی کاندیدای جمهوری خواهان متمرکز بودند.

انتشار فیلمی از اظهارات و رفتار غیر اخلاقی «دونالد ترامپ» در مورد زنان اگرچه تلاشی از سوی  دموکراتها برای تاثیر گذاری بر آرای عمومی نسبت به ترامپ بود اما پرده از واقعیت انکار ناپذیری از جنبه های پنهانی شخصیت سیاستمداران آمریکایی از جمله ترامپ و کلینتون برداشت .

در این فیلم که تاریخش به سال ۲۰۰۵ برمی‌گردد، ترامپ با لحنی مفتخرانه از تلاش‌هایش برای برقراری روابط جنسی با زنان سخن گفته و عنوان می‌کند: «وقتی آدم ستاره باشد آنها (زنان) اجازه هر کاری را به او می‌دهند.»

ترامپ در این فایل، از رکیک‌ترین الفاظ برای توصیف تلاش‌هایش برای روابط جنسی با زنان استفاده و همچنین به یک مورد از تلاش ناموفقش برای فریب یک زن متاهل اشاره می‌کند.

نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست جمهوری به دنبال جنجال بر سر انتشار اظهارات رکیکش در بیانیه‌ای عذرخواهی کرد اما در مقابل تهدید کرد که درباره روابط جنسی بیل کلینتون شوهر رقیب دموکراتش بیشتر صحبت خواهد کرد.

ترامپ بیل کلینتون را این‌طور توصیف کرد: «در تاریخ سیاسی آمریکا کسی نیست که به اندازه وی از زنها سوءاستفاده کرده باشد». او همچنین تاکید کرد که هیلاری کلینتون، زنانی را که مورد آزار جنسی بیل کلینتون قرار گرفتند، تحت فشار می‌گذاشت و آنها را تهدید می‌کرد.موضوع روابط خارج از عرف سیاستمداران آمریکایی و ارتباط نامشروع آنها با زنان موضوع تازه‌ای نیست و مثال‌های بسیاری از اینگونه روابط وجود داشته است.آنچه این موضوع را در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ بیش از پیش مطرح کرده، طرح صریح آن در رسانه‌های آمریکایی و حتی پیش کشیده شدن آن در مناظرات نامزدهای جمهوریخواه و دموکرات است به گونه‌ای که لااقل تا پیش از این به این نحو سابقه نداشته است.

به عبارتی دموکراتها برای مقابله با رویکرد انتخاباتی رای آور ترامپ و جمهوری خواهان به ویژگی شخصیتی مملو از فساد اخلاقی ترامپ حمله ور شدند تا به این ترتیب نگاه افکار عمومی را از معضلات درونی جامعه امریکا متوجه نقطه انحرافی دیگری نمایند. معضلاتی که جمهوری خواهان آمریکا سبب ساز ان بودند.

در واقع کلینتون و دموکراتها با چشم پوشی به مطالبه عمومی مردم آمریکا برای رفع معضلات بویژه اقتصادی و با ارائه آمارهایی در حوزه توفیقات سیاست خارجی در صدد بزک آمریکا هم در انظار داخلی و هم در افکار عمومی دنیا برآمدند. این رویکرد انتخاباتی از دید اکثریت جامعه آمریکا به معنای دشمنی با خواسته عمومی تلقی شد و به رقیب دموکراتها اقبال عمومی داد.

در این انتخابات دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه آمریکا در واقع از باطن جامعه مبتلا به بیماری های اجتماعی و اقتصادی این کشور  پرده برداشت و کلینتون نامزد حزب دموکرات نیز در مقابل شخصیت فساد آمیز رئیس جمهور جدید آمریکا را با تمام توان پیشِ روی جامعه آمریکا قرار داد.

انتهای پیام/

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet