Print Friendly, PDF & Email

 

در سلسله مطالب دفاع مقدس از نگاه دیگران، در تقسیم بندی موضوعی ۱۴ گانه ارائه شده، فصل معرفی کتاب خاطرات فرماندهان نظامی ارتش بعث(فصل نهم)، کتاب “جنرالات صدام، وجهات نظرعن الحرب العراقیه – الایرانیه “؛ “ژنرال های صدام، زوایایی از جنگ عراق و ایران” ترجمه عربی گفتگو با چند تن از برجسته ترین فرماندهان ارتش بعث برمحور روایت تاریخ هشت سال دفاع مقدس، معرفی می گردد.

جنرالات صدام،کتاب شناسی عربی دفاع مقدس،جنگ تحمیلی،دفاع مقدس،ارتش،هیئت معارف جنگ،شهید صیاد شیرازی،جنگ ایران و عراق،جنگ

طرح اصلی کتاب و رویکرد گروه نویسندگان، ثبت تاریخ عراق صدام حسین و زوایای تاریک تاریخ این کشور از رهگذر مجموعه گفتگوهایی با فرماندهان سابق بعث در قالب دو جلد کتاب، پیاده و منتشر گردیده است.

جلد نخست با عنوان”حرب صدام: وجهه نظرعسکریه عراقیه عن الحرب العراقیه – الایرانیه، جنگ صدام: رویکرد نظامی عراق درجنگ عراق و ایران”، مشتمل بر مجموعه گفتگوهایی با سرتیپ ستاد رعد حمدانی از فرماندهان سابق گارد ملی جمهوری عربی عراق منتشر شد و اینک جلد دوم، بخش پایانی گفتگو با الحمدانی و چهار ژنرال برجسته ارتش بعث، موضوعات مختلف؛ عملیات نیروی زمینی، هوایی و دریایی، تشکیلات سازمان اطلاعات ارتش را در بر می گیرد.

کتاب با پیشگفتاری به قلم سرلشکر آمریکایی جان لندری به عنوان کارشناس نظامی آغاز شده، با مقدمه ای مشتمل بر سابقه و گذشته تاریخ نگاری نظامی پس از جنگ دوم جهانی ادامه می یابد. در این رابطه، تاریخ نویسی نظامی این دوران، تاریخ نگاری در ارتش آمریکا و مجموعه مصاحبه هایی با فرماندهان ارشد ارتش آلمان نازی(بازمانده از جنگ دوم جهانی)، شئون استراتژی نظامی، عملیات و تاکتیک های رزمی؛ از تواریخ شخصی، تاریخ صنایع نظامی آن دوران و تاریخ(وقایع نگار) جنگ، مورد بازخوانی ، نقد و بررسی قرار گرفته است.

نویسندگان کتاب، در ادامه در بخشی با عنوان چکیده تحلیلی، به جستجوی فرماندهان بعث ارتش صدام حسین، عمان، دبی و قاهره را مقصد سفر خود ساخته، چگونگی و چرایی چنین گزینشی از سطوح مختلف فرماندهی در یگان های ارتش عراق را یاد آور می شوند

بخش اصلی کتاب، گفتگوی کوین وودز، ویلیام مورای، الیزابت ناثان، لیلا صبارا و آنا وینیگاس با پنج ژنرال در سطوح عالی فرماندهی ارتش بعث، به رشته تحریر درآمده است.

سرتیپ ستاد عبد محمد الکعبی، فرمانده نیروی هوایی ارتش بعث عراق ۱۹۸۲-۱۹۸۸

سرلشکر علاءالدین حسین مکی خماس، رئیس ستاد سپاه ارتش بعث ۱۹۸۰-۱۹۸۸

سرتیپ ستاد مزهر رشید الطرفه العبیدی، رئیس بخش ایران سازمان اطلاعات ارتش عراق۱۹۸۰-۱۹۸۸

سرلشکر علوان حسون علوان العبوسی، خلبان نیروی هوایی و مدیر کل دانشکده دفاع ملی عراق

محور مطالب مورد بحث در این مجموعه، شخصیت صدام در فرماندهی، مقدمات وزمینه های جنگ، عملیات تهاجمی ارتش بعث سال های آغازین جنگ، سلاح های شیمیایی عراق، جنگ شهرها، استخبارات، جایگاه ، نقش و ساختار سازمان اطلاعات ارتش بعث را شامل می شود.

چاپ نخست این مجموعه، برگردان عربی نسخه انگلیسی کتاب

 Saddam,s Generals: Perspectives of the Iran-Iraq War

 چاپ۲۰۱۱ میلادی انستیتو تحقیقات نظامی است که در ۲۰۱۵ به قلم علی عبد الامیر صالح، نویسنده و مترجم برجسته عراقی به زبان عربی ترجمه و در انتشارات الکامل در فرایبورگ آلمان به چاپ رسیده است.

ترجمه و تنظیم : ستواندوم وظیفه مهدی دژن

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet