Print Friendly, PDF & Email

به گزارش رجانیوز به نقل از فارس :   حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی دوشنبه ششم شهریور ماه در آستانه آغاز سال تحصیلی مدارس علمیه در دیداری ۳ ساعته با جمعی از فضلا و طلاب حوزه‌ی علمیه استان تهران با اشاره به مراحل تمدن‌سازی افزودند: بر اساس حرکت انقلابی، نظام اسلامی به وجود آمد و این توفیقات بسیار مهم حاصل شد، اما تا رسیدن به نقطه مطلوب و تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی فاصله زیادی وجود دارد و ما بدون شک در این راه در حال حرکت و پیشرفت هستیم. به همین منظور مرور گفت و گوی دکترفرزاد جهان‌بین، استاد دانشگاه شاهد با خبرنگار خبرگزاری فارس  خالی از لطف نخواهد بود .

 

 

حاکمان نصاب لازم را در چارچوب اندیشه‌های اسلامی داشته باشند

 

مقام معظم رهبری بیان داشتند هنوز فاصله زیادی تا رسیدن به تشکیل دولت اسلامی و جامعه اسلامی وجود دارد، چرا تا کنون به این هدف نرسیدیم؟

 

-برای اینکه جامعه اسلامی شکل بگیرد و محقق شود، باید دولت اسلامی شکل بگیرد، البته اینگونه نیست که باید منتظر بمانیم که دولت اسلامی شود و بعد جامعه اسلامی شود، بلکه باید در نظر داشت که هر چقدر دولت اسلامی شود، به همان میزان جامعه هم اسلامی می‌شود. دولت اسلامی به این معنا است که هم حاکمان نصاب لازم را در چارچوب اندیشه‌های اسلامی داشته باشند و هم روش‌ها، فرآیندها و مدل‌هایی که جامعه با آن اداره می‌شود مبتنی بر اسلام باشد، باید توجه داشت که این مهم زمان‌بر است، زمان‌بر بودن آن هم دلایل مختلفی دارد، در غرب هم شاهد آن هستیم، زمان ‌برده است تا به اینجا رسیده است.

 

کار تأسیسی زمان‌بر است

 

با این وجود ما می‌خواهیم با توجه به ضعف‌هایی که در مدل غربی وجود دارد و با استفاده از این تجربیات و مبتنی بر معارف اسلامی و مقتضیات بومی، مدل متناسب با خودمان را تولید کنیم، طبیعتاً این کار، زمان می‌برد، هر چند که کار تقلیدی زمان‌بر نیست، اما کار تأسیسی زمان‌بر است.

 

نکته دوم اینکه هم دولت و هم جامعه را مردم می‌سازند، لذا به میزانی که در فرهنگ مردم تحول اتفاق بیفتد، کار هم پیش خواهد رفت، فرهنگ هم چیزی نیست که ظرف یک روز و دو روز، تحول در آن رخ دهد، بالاخره در فرهنگمان، لایه‌های مختلفی داریم که در طول قرن‌ها به وجود آمده است که در این فرهنگ نقاط مثبت و منفی وجود دارد. کار فرهنگی زمان می‌برد، دلایل مختلفی دارد، بنابراین تا وقتی دولت اسلامی کامل محقق نشود، جامعه اسلامی هم کامل محقق نمی‌شود، زیرا به همان میزانی جامعه اسلامی می‌شود که دولت ما هم اسلامی شود.

 

تولید فکر و نظریه بر عهده حوزه علمیه است/توجه به نگاه فردی در سالیان متمادی در حوزه‌ها

 

نقش حوزه‌های علمیه برای تحقق جامعه اسلامی چیست؟

 

-در همین راستا مهمترین نقش در این زمینه را حوزه علمیه دارد، زیرا وقتی دولت اسلامی می‌گوییم یعنی اسلامی بودن روش و فرآیندها در جامعه ایجاد شود، بالاخره برای مدیریت، اقتصاد، سیاست، اجتماع، امنیت، دفاع و برای همه این‌ها نیازمند مدل فکری هستیم، پس وقتی این مدل تولید نمی‌شود، جامعه دیگر معطل نمی‌ماند و به سمت نظریه‌های غربی دست می‌برد که اگر بنا بود متناسب با باورها و ارزش‌های خودشان به سر مقصد می‌رسیدند که نرسیدند، پس مهم‌ترین نقش در این زمینه بر عهده حوزه‌های علمیه است که بتوانند تولید فکر و نظریه را انجام دهند.

 

البته حوزه به شکل سنتی نگاهش فردی بوده است، در طول زمان اگر رساله‌ها را ببینید، مطالب فردی است، اما متناسب با تأسیس نظام اسلامی، حوزه باید جهت‌گیری‌اش از جهت فردی به سوی اجتماعی سوق دهد و متناسب با این موضوع، تولید مطلب و سخن کند، واقعاً در اصلاح فرهنگی جامعه، حوزه علمیه نقش دارد، از جمله در شناخت شبهات و پاسخ به آن‌‌ها و مسائل مختلفی که ظرفیت عظیمی که روحانیت از آن برخوردار است را می‌تواند مدیریت کند.

 

البته بعضی‌ها عجله دارند و فکر می‌کنند خم رنگرزی است و بالاخره نخ را داخل خم می‌کنند و رنگی می‌گیرد، در حالی که مسائل اجتماعی تکاملی و زمان‌بر است، بنابراین نباید تضعیف کنیم و کم حوصله بشویم، بلکه باید تلاش کنیم، این چیزی است که در همه جوامع انسانی یکسان است و همه آن‌ها با آزمون و خطا پیش رفته‌اند، البته این ضعف‌هایی است که برخی طبیعی نیست، ولی برخی آنها طبیعی است و از اقتضائات جامعه است، پس باید دست به دست هم دهیم و این ضعف‌ها را جبران کنیم

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

√ کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
√ آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد


 قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی
Escort France kaszinok online Rtp slots 1xbet